Kunnen we Afvallen met Zaden?

afvallen met deze zaden

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Kunnen we Afvallen met Zaden?

sesamzaad afvallenMet welke zaden kan ik afvallen? Hieronder vind je een lijst met 7 zaden die kunnen gebruikt worden om af te vallen. Zaden hebben allemaal bepaalde dingen gemeen. Zaden zijn rijk aan eiwitten, bevatten heel wat mineralen (hoewel elk zaad verschillende mineralen bevat), ze zijn rijk aan vitamines en bevatten onverzadigde vetzuren.

Laat je niet blindstaren op de calorieën want zaden bevatten heel veel calorieën. Toch kan je heel goed afvallen met zaden. Dit heeft verschillende redenen.

Zaden zorgen ervoor dat je minder snel terug honger hebt. Zaden bevatten bijna alle nodige stoffen die het metabolisme nodig heeft om vet te verbranden. Zaden zijn ook nog eens rijk aan vezels die de spijsvertering extra gaan stimuleren en gezond gaan houden.

Lijnzaden om af te vallen

lijnzaad afvallenLijnzaden zijn de beste bron van omega 3 vetzuren. Omega 3 is enorm belangrijk voor ons lichaam. Deze vetzuren zullen ontstekingen gaan tegenwerken. Terwijl de 6 variant net ontstekingen in de hand gaat werken.

We hebben natuurlijk het algemene proces van ontsteking nodig. Maar het is ook van belang om een optimale verhouding te bekomen. Het beste is een 1 op 1 verhouding tussen de 3 en 6 vetten.

Dit kunnen we bekomen door veel lijnzaden en chiazaden te eten. Omdat onze voeding algemeen gezien reeds veel meer O6 vetten bevat. Zullen deze 2 zaden de ratio een beetje naar beneden halen en die meer gunstig maken voor onze gezondheid.

Lijnzaden bevatten de belangrijkste mineralen, vitamines en natuurlijk de macro-ingrediënten eiwitten, koolhydraten en onverzadigde vetzuren.

Afvallen met lijnzaadolie kan heel makkelijk door de olie te gaan gebruiken in je dagelijks dieet.

Lees hier waarop je dient te letten wanneer je lijnzaad koopt.

Ook Interessant:  Buikspieroefeningen voor een platte buik

Afvallen met pompoenpitten

Pompoenpitten bevatten ijzer en magnesium. Deze mineralen zijn belangrijk om de nodige energie te leveren en de vermoeidheid tegen te gaan.

pompoenpittenDaarnaast bevatten ze ook een degelijke hoeveelheid zink. Dit is vooral van belang voor onze hormonen en werkt ook in het lichaam als een antioxidant. Ze biedt bescherming tegen ziektes en allerlei aanvallen van buitenaf.

Zink staat ook in verband met het libido.

Rijk aan eiwitten voor het opbouwen van spiermassa of om de spieren voldoende voeding te geven. Dit is van groot belang bij het afvallen met zaden. Hoe meer spiermassa we opbouwen, hoe meer calorieën we automatisch gaan verbranden in rust. Dit heet het basaal metabolisme.

Pompoenpitten zijn echter niet zo smaakvol wanneer we ze rauw eten. Het is ook gevaarlijk om ze op een te hoge temperatuur te roosteren. Ik raad aan om ze enkele minuten te roosteren op 80 graden. Daardoor zijn ze ook lekker krokant en zullen we de samenstelling van de vetten niet verstoren.

Pompoenpitten gebruiken is een ideale manier om minder snel terug honger te hebben. Een verzadigd gevoel te hebben en voldoende energie te hebben gedurende een lange periode.



Deel dit artikel met je vrienden:

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Hennepzaden om af te vallen

Het volgende zaad om te kunnen afvallen zijn de hennepzaden. Dat helpt niet alleen bij het afvallen, het heeft een zeer positief effect op de hersenen.

hennepzaadZe zijn rijk aan vezels en natuurlijk eiwitten. En helpen op verschillende manieren om gewicht te verliezen.

Ze bevatten ook de omega 3 vetten die slechte LDL cholesterol gaan aanpakken, maar ook zijn invloed zal hebben op de bloeddruk en op het metabolisme in het algemeen.

Er wordt ook gezegd van vetten dat ze de gemoedstoestand verbeteren. Doordat vet eten gelukkig maakt.

Ook Interessant:  5 Heerlijke recepten met chiazaad

Ze zullen net als bij de pompoenpitten het geval is het lichaam helpen ontzuren. Dit is altijd gunstig omdat het lichaam over het algemeen te zuur is bij de meeste mensen.

Mineralen zoals zink en kalium vinden we onder andere terug. En natuurlijk de standaard voedingsstoffen bij zaden, de duurzame koolhydraten en de eiwitten. Die koolhydraten, die een hoog aantal vezels bevatten zullen helpen constipatie voorkomen.

Het gebruik van hennepzaden of het gebruiken van hennepzaadolie levert je de vele voordelen die hennep met zich meebrengt.

Afvallen met chiazaden

De azteken waren de eersten die deze zaden gingen verbouwen. Zij deden dat voornamelijk omdat het hen energie gaf. Toen was van afvallen nog geen sprake. Of mensen toen geen overgewicht hadden is niet meteen bekend.

chiazaadMaar zij verbouwden het vooral omdat de zaden volgepakt zijn met belangrijke voedingsstoffen. Die zijn onder andere omega 3, eiwitten, vezels en enkele belangrijke mineralen zoals ijzer. We hebben witte en zwarte chia zaden.

Ze bevatten echter allen dezelfde voedingsstoffen. De ene komen van Zuid-Amerika, en de ander van Australië.

Ze zijn zeer geschikt om toe te voegen aan ontbijtgranen, yoghurt, pudding, melk, salades… Er zijn talloze recepten met chiazaden voorhanden.

Chiazaden geven je een vol gevoel voor een zeer lange tijd. Dit is hoofdzakelijk te verklaren door de vezels, eiwitten en vetzuren. Die hebben een langere tijd nodig om te verteren. Ze zullen ook de spijsvertering vertragen en gaan verbeteren. Op die manier zal de bloedsuiker ook niet zo hard gaan stijgen.

Dit is ook uitstekend voor mensen met diabetes of mensen die het risico lopen op de aandoening. Door de minder snelle stijging van de bloedsuikerspiegel moet minder snel insuline aangemaakt worden. Iets wat mensen met insulineresistentie alleen maar ten goede komt.

Afvallen met zonnebloempitten

Zonnebloempitten zijn hoofdzakelijk te vinden in de dierenspeciaalzaken als vogelzaad of voeding voor de knaagdieren die we thuis hebben.

Ook Interessant:  Buikvet verliezen en 10 voedingsmiddelen om te vermijden

zonnebloempittenMaar zonnebloempitten behoren tot het menu in heel veel culturen over de hele wereld. Ze kunnen goed gebruikt worden om af te vallen doordat ze net als alle andere zaden de basisstoffen bevatten.

Het is ook logisch te verklaren. Een zaadje wordt uiteindelijk een plant. Dus moet ze voldoende krachtig zijn qua voedingsstoffen om de plant tot ontwikkeling te laten komen.

Om die reden hebben we een hoge hoeveelheid vitamine E in zonnebloempitten. Een beetje omega 3 maar meer omega 6.

Ze zijn niet zo goed als chia en lijnzaad wanneer het gaat om de omega 3 en 6 ratio. Dit wil zeggen dat ze een stuk meer omega 6 bevatten dan 3.

Het is niet altijd gunstig om een te hoge ratio verhouding te hebben. Daarom worden de zonnepitten beter in kleinere hoeveelheden gegeten. Liefst in combinatie met lijnzaad of chiazaad.

In vergelijking met pompoenpitten zijn ze echter wel heel lekker wanneer we ze rauw eten.

Zonnebloempitten bevatten ook magnesium.

Quinoa zaden om af te vallen

quinoaQuinoa wordt vaak gezien als graan. Toch behoort deze tot de zaden. De zaden zijn misschien iets minder bekend bij ons maar zijn toch van belang bij het afvallen.

Ze zullen ons de nodige voedingsstoffen zoals vezels, ijzer, magnesium, mangaan, vitamine B2 geven. Daarnaast hebben ze net als de meeste zaden een lage glycemische index. Dit wil zeggen dat ze de bloedsuikerspiegel niet snel gaan doen stijgen. Dit is goed nieuws voor mensen die sukkelen met diabetes of een verhoogd risico daarop hebben.

Ook zijn ze geschikt bij mensen die last hebben van constipatie. Dit komt dan vooral door hun hoge gehalte aan vezels. Ze zullen er ook voor zorgen dat we minder snel terug honger hebben. Zelfs in kleine hoeveelheden genieten we reeds van de vele voordelen van Quinoa.

Ook Interessant:  Minder buikvet met deze 10 verrassende voedingsmiddelen

Afvallen met sesamzaden

We vinden de sesamzaden vooral terug op broodjes in de bakkerij. Maar ze kunnen uiteindelijk voor heel wat verschillende gerechten dienst doen.

Denk maar aan de heerlijke smaak die ze kunnen geven aan een salade.

sesamzaadHeel wat voordelen zijn reeds toegeschreven aan de sesamzaden. Zo zullen ze door hun hoge aantal vezels bescherming bieden tegen diabetes. Mensen met diabetes doen er ook goed aan om dit voedingsmiddel te gaan gebruiken in hun dieet.

Een ander gunstig effect van de sesamzaden vinden we terug bij cholesterol. Het zal namelijk de slechte LDL cholesterol doen dalen. Dit met als resultaat dat ook de bloeddruk gaat dalen.

Dit alles geeft dan weer de nodige voordelen voor ons hart en de bloedvaten die door de hoge bloeddruk en of hoge cholesterol problemen kunnen doen ontstaan.

Los van dit alles zijn ze heel geschikt bij het afvallen met zaden.



Deel dit artikel met je vrienden:

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

De mineralen zijn vooral magnesium, zink en calcium. Met als vitamines krijgen we een hoog aantal vitamines E.

Sesamzaden of sesamzaadolie kunnen worden toegevoegd aan soep, salade, brood…

Het is altijd beter om zaden rauw te eten dan wanneer je roostert. Geroosterde zaden kunnen de samenstelling van de vetten veranderen.



Sociale Media

Volg Ons Op:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

code