Bloeddruk verlagen met Dash Dieet

dash dieet plan


Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Bloeddruk verlagen met Dash Dieet

Bloeddruk verlagen met het Dash Dieet Plan

Eén van de tips die je arts kan geven om je hoge bloeddruk te behandelen is het volgen van het Dash dieet plan.

Dash staat voor Dietary Approaches to Stop Hypertension. Het dieet is simpel:

  • Eet meer fruit, groenten en magere zuivelproducten.
  • Vermijd voedingsproducten met veel verzadigde vetzuren, cholesterol en transvetten.
  • Eet meer volkoren producten, visproducten, gevogelte en noten.
  • Verlaag je zoutinname, zoetigheid, gesuikerde dranken en rood vlees.

Onderzoeken toonden aan dat het DASH dieet plan, de bloeddruk verlaagt binnen de 2 weken.

Er zijn verschillende mogelijkheden, zo is er een Dash dieet plan met 2.400 mg zout per dag, en 1.800 mg zout per dag. Er is ook een dieet gebasseerd op 2.000 Kcal per dag, 1.800 Kcal per dag en 1.500 Kcal per dag. Mensen die het Dash dieet plan volgen hebben binnen de 2 weken een lagere bloeddruk.

Mensen met overgewicht, die starten met het Dash Dieet Plan zullen ook afvallen.

Starten met het Dash Dieet Plan

Het Dash dieet plan bestaat uit het kiezen uit verschillende hoeveelheden ingrediënten uit verschillende voedingsgroepen. De hoeveelheid varieert, afhankelijk van hoeveel calorieën je wenst in te nemen per dag.

Met het Dash Dieet Plan kan je grootse veranderingen teweegbrengen. Je kan eerst bijvoorbeeld het 2.400 mg zout per dag dieet plan volgen. Wanneer je lichaam volledig is aangepast aan dit dieet kan je het terugschroeven naar 1.800 mg zout per dag. Na een tijd kan je zelfs gaan tot 1.500 mg zout per dag. Let wel, dit gehalte gaat over de totale hoeveelheid. Niet de hoeveelheid dat je toevoegd aan bijvoorbeeld aardappelen wanneer je ze kookt. Elk voedingsmiddel op zich bevat reeds een bepaald zoutgehalte.

Ook Interessant:  11 gratis recepten Dash Dieet Plan

Dash dieet plan tips

  • Voeg groenten toe aan elke maaltijd. Lunch of avondmaal.
  • Voeg fruit toe na elke maaltijd of als tussendoortje. Geblikt en gedroogd fruit is makkelijk te gebruiken, let wel op het aantal suikers en op het aantal toegevoegde suikers.
  • Gebruik ongeveer de helft van wat je normaal gebruikt als boter en dressings. Kies voor vetvrije of light varianten.
  • Drink magere zuivelproducten elke keer je normaal zou gaan voor de volle variant.
  • Eet niet elke dag vlees, bereid eens een vegetarische maaltijd.
  • Eet meer droge bonen.
  • In plaats van te kiezen voor snoep of chips, ga dan voor noten of rozijnen. Light yoghurt of bevroren yoghurt. Ongezouten popcorn en rauwe groenten.
  • Lees het label op elk voedingsproduct om het zoutgehalte te controleren.

 

Redactie Redactie Gepubliceerd: juni 15, 2016 om 8:58 pm
Laatste update: juli 18th, 2016

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code