Calciumtekort door te weinig vitamine D

calcium vitamine d


Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Calcium tekort door te weinig vitamine D

De voeding die we eten bevatten een aantal verschillende vitamines, mineralen en andere belangrijke voedingsstoffen die helpen om het lichaam gezond te houden. Twee voedingsstoffen in het bijzonder, calcium en vitamine D, zijn nodig om sterke beenderen te krijgen en te houden.

calciumtekort vitamine d tekort osteoporoseEen calciumtekort of een vitamine D tekort worden allebei in verband gebracht met osteoporose. Maar calciumtekort kan echter ook in verband gebracht worden met een vitamine D tekort. Zo hebben we de vitamine nodig, om het mineraal op te kunnen nemen in het lichaam.

Andere symptomen van een vitamine D tekort vind je hier.

Een verminderde inname van vitamine D zorgt ervoor dat we minder calcium kunnen opnemen via de darmen. Het is daarom belangrijk dat we zorgen voor voldoende vitamine D. Dit kan ofwel via de voeding. Ofwel via de zon.

Tijdens de zomermaanden hebben we voldoende aan slechts enkele minuten zonlicht op onze huid, om de aanbevolen hoeveelheid op te nemen.

De rol van calcium

Calcium is nodig voor ons hart, spieren en zenuwen om optimaal te functioneren en om bloed te laten stollen. Calcium tekort leidt tot de ontwikkeling van osteoporose.

Veel gepubliceerde studies tonen aan dat een calcium tekort gedurende de levensjaren geassocieerd wordt met een lage beendermassa en een hoger risico op breuken.

Studies toonden aan dat veel mensen onvoldoende calcium innamen om te zorgen voor gezonde botten. Dit kan vooral bij kinderen en ouderen voor grote problemen zorgen.

We gaan eens bekijken hoeveel calcium we nodig hebben per dag.

Hoeveel calcium heb je nodig per dag?

  • Van 1 tot 3 jaar : 700 mg per dag
  • Van 4 tot 8 jaar : 1.000 mg per dag
  • Van 9 tot 18 jaar : 1.300 mg per dag
  • Van 19 tot 70 jaar : 1.000 mg per dag
  • 50+ Vrouwen : 1.200 mg per dag
  • Zwangere meisjes onder 18 jaar : 1.300 mg per dag
Ook Interessant:  Voordelen van Vitamine D

Hoewel een gebalanceerd dieet helpt om voldoende calcium op te nemen zijn door het eten van hoge hoeveelheden eiwitten en zout de nieren meer geneigd om calcium af te scheiden. Hoge hoeveelheden eiwitten en zout worden dus beter niet gegeten om een calcium tekort te vermijden.

Mensen die allergisch zijn voor lactose kunnen ook te maken krijgen met een calcium tekort. Die hebben een tekort aan het enzym lactase, die lactose vanuit de voeding helpt afbreken. Die mensen kunnen lactase druppels of lactase pillen nemen. Er bestaan ook bepaalde melkproducten die reeds behandeld zijn met lactase.

Belangrijkste Calciumvoeding

calciumvoedingWe kennen het mineraal vooral van de hoge hoeveelheden die we terugvinden in zuivelproducten. Het is dus zeker dat er heel wat zuivelproducten behoren tot de belangrijkste calciumvoeding. Echter zijn er ook voor mensen die geen zuivelproducten eten voldoende mogelijkheden om te zorgen voor een adequate opname.

  • Sardines 325 mg (telkens per 100 gram of 250 ml voor dranken)
  • Melk (gemiddeld) 300 mg
  • Kaas (gemiddeld) 320 mg
  • Yoghurt (gemiddeld) 290 mg
  • Sojabonen 260 mg
  • Tofu 200 mg
  • Zalm 181 mg
  • Bonen (gemiddeld) 150 mg
  • Broccoli 95 mg
  • Sojamelk, rijstmelk, amandelmelk, kokosmelk (verrijkt) tussen de 100 en 400 mg

Wat vermindert de opname van het mineraal?

kaas calciumEen goed uitgestippeld dieet zal helpen bij de opname van het mineraal. Echter kunnen hoge hoeveelheden eiwitten en zout ervoor zorgen dat we meer calcium zullen uitscheiden via de nieren.

Dit kan dus niet alleen zorgen voor de ontwikkeling van nierstenen bij mensen met een gevoeligheid daarvoor. Maar kan er dus ook voor zorgen dat we met een calciumtekort te maken krijgen.

Ook Interessant:  Vitamine D voor meer testosteron

Calcium supplementen

Wanneer je te maken krijgt met een calcium tekort kan je een calcium supplement gaan gebruiken. De hoeveelheid hangt af van hoeveel calcium je inneemt via de dagelijkse voeding. Er zijn verschillende dosissen te krijgen. Bijna alle calcium supplementen worden heel goed opgenomen door het lichaam als je ze inneemt met voeding.



Deel dit artikel met je vrienden:

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Supplementen worden beter opgenomen bij lagere dosissen (500 mg of minder). Wanneer je een supplement hebt met een hoge dosis kan je de tablet in stukken delen en gespreid over de dag innemen. Het is belangrijk dat je de calcium supplementen inneemt met voeding.

Vooraleer we overwegen om een supplement te gebruiken dienen we echter zeker te zijn dat we te weinig calcium via de voeding innemen. Echter halen de meeste mensen voldoende van het mineraal uit de voeding, maar is de grote boosdoener vitamine D.

Vitamine D

vitamine d aanmaken zonVitamine D is een vitamine die kan gezien worden als een antioxidant en een hormoon. De stof wordt aangemaakt via de huid door blootstelling aan de zon. Maar kan ook gevonden worden in bepaalde voedingsmiddelen.

We hebben ze nodig voor onze vet verbranding. Ze geeft bescherming tegen hartziekten en zal ook een rol spelen in het metaboliseren van cholesterol. Verder zien we onder meer belangrijke functies voor ons immuunsysteem.

Belangrijke symptomen van een vitamine D tekort zijn dan weer dat we snel verkouden worden en dat de verkoudheid lange tijd blijft aanhouden.

We hebben de stof ook nodig om testosteron te helpen produceren en voor de aanmaak en de vrijgave van serotonine. Om die reden wordt de stof ook in verband gebracht met depressie. (Hier vind je de wetenschappelijke onderzoeken omtrent vitamine D en depressie)

Ook Interessant:  De noodzaak van calcium

Naast depressie en testosteron zal vitamine D ook bescherming bieden bij oudere mannen tegen prostaatkanker.

Calciumtekort en Vitamine D

Het lichaam heeft vitamine D nodig om calcium op te nemen. Wie een vitamine D tekort heeft, zal hoogstwaarschijnlijk ook een calcium tekort hebben. Dit komt omdat het hormoon dat ontwikkeld wordt met behulp van vitamine D, calcitriol niet genoeg aanwezig is. Dat zorgt voor een lagere opname van calcium.

vitamine d voeding zalmIn dat geval moet het lichaam opgeslagen calcium halen uit de beenderen. Dat maakt het been zwakker en brozer, het voorkomt ook de vorming van sterke nieuwe beenderen.

Je kan vitamine D krijgen op 3 manieren. Door de huid, door de voeding, of met supplementen. Een dagelijkse aanbevolen dosis voor vitamine D is 600 IU voor mensen tot 70 jaar oud. Na de 70 wordt de  inname beter lichtjes aan verhoogd tot 800 IU.

Vitamine D vinden we vooral terug in vis en zeevruchten, ook eieren en sommige groenten zoals paddenstoelen bevatten een bepaalde hoeveelheid.

(zie hier voor meer voedingsmiddelen die vitamine D bevatten)

Conclusie

Er wordt aangeraden van niet meer dan 4.000 IU per dag aan vitamine D te nemen. Hoewel soms hogere dosissen worden toegediend aan mensen met een vitamine D tekort.

Teveel vitamine D treedt op bij dosissen hoger dan 10.000 IU. Die zijn nergens voor nodig want zullen geen extra bescherming bieden of geen enkel extra voordeel opleveren ten opzichte van onze gezondheid.

Een calcium tekort bij mensen met een normaal westers dieet komt niet vaak voor door te weinig calcium via de voeding in te nemen. Calciumtekort is in veel gevallen te wijten aan vitamine D tekort.

Ook Interessant:  Ongezonde levensstijl verlaagt je testosteron!

Om dat probleem te vermijden kunnen we dus ofwel meer in de zon verblijven. Vitamine D voeding eten of een supplement gebruiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code