Cortisol verlagen met voeding

cortisol verlagen met voeding


Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Cortisol verlagen met voeding

Cortisol verlagen, meer testosteron

Cortisol is een van de grootste vijanden van testosteron. Dat komt omdat cortisol het belangrijkste stresshormoon in het lichaam is, en het in staat is om testosteron moleculen te vernietigen vooralleer het de teelballen kan verlaten.

Het proces waarom dit gebeurt is simpel. De teelballen produceren een enzym dat heet 11ßHSD-1. Dit enzym beschermt normaal gezien de testosteron moleculen van cortisol, maar wanneer er stress optreedt en een chronisch verhoogd cortisol gehalte aanwezig is, dan wordt het teveel voor het enzym om die testosteron moleculen te beschermen.

Dus wanneer het cortisol niveau hoger gaat dan de bescherming die het enzym biedt tegen cortisol, dan zullen de testosteron waarden snel beginnen dalen.

Hoog cortisol is veel meer voorkomend dan de meeste mensen denken. Dat komt meestal door vermoeidheid, stress of slechte voedingskeuze.

Hieronder vind je een lijst met 9 voedingsmiddelen die deze hoge cortisol waarden aanpakken. Met deze voedingsmiddelen kan je het cortisol verlagen op een natuurlijke manier. Je kan ook cortisol verlagen met kruiden.

1. Wilde zalm

Zalm heeft een positief effect op stresshormonen door meerdere factoren. Eerst en vooral zit zalm volgepropt met omega-3 vetzuren. Van omega 3 is geweten dat ze gunstig zijn voor de gezondheid van hart en bloedvaten. Het zorgt ook voor een balans tussen goede en slechte cholesterol. Ook gaan ontstekingen in het lichaam drastisch verlagen alsook stress gaat dalen met het eten van wilde zalm. En als de stress daalt dan krijgt cortisol geen kans om de testosteron moleculen aan te vallen!

Daarbovenop is zalm nog eens een van de beste bronnen van eiwit voor het lichaam. Om zeker te zijn dat je genoeg eiwitten vanuit de voeding binnenkrijgt, en niet alleen via shakes, dan moet je ervoor zorgen dat je altijd trage amino-zuren in het lichaam aanwezig hebt voor de spieren om te gebruiken wanneer nodig. Door het eten van zalm op een regelmatige matige basis krijg je heel wat trage amino-zuren in je lichaam. Zorg ervoor dat je wilde zalm eet, want de gekweekte vorm wordt vooral gevoed met soja en is daarom hoog aan oestrogeen.

Ook Interessant:  Meest Effectieve Cortisol Verlagende Middelen

2. Zwarte thee

Zwarte thee bevat caffeïne en dat verhoogt dan weer het cortisol, maar toch… Het drinken van zwarte thee heeft zoveel voordelen om stress te verlichten en op die manier cortisol verlagen, dat de effecten van caffeïne meteen van tafel geveegd worden.

Dagelijks enkele kopjes thee drinken kan je helpen om sneller te herstellen van het drukke en stressvolle leven. Een studie van 2010 aan het UCL (University College London) werd verricht om het effect van zwarte thee op stresshormonen, en vooral het effect van zwarte thee op cortisol, wetenschappelijk aan te tonen. De studie werd gepubliceerd in het tijdschrift Psychopharmacology. De onderzoekers stelden daarin dat mensen die thee drinken, sneller kunnen ontstressen dan mensen die een andere drank drinken.

De deelnemers in dit onderzoek dronken 4 kopjes thee per dag en dit gedurende 6 weken. Er werd vastgesteld dat deze mensen een lager cortisolgehalte in hun bloed hadden na een stressvol moment in vergelijking met een andere groep die een placebo te drinken kreeg.

 

75 Jonge mannen werden in 2 groepen opgedeeld en werden 6 weken lang in de gaten gehouden. Ze stopten allemaal met hun dagelijkse drank te drinken zoals koffie, andere thee, of andere dranken. De ene groep kreeg zwarte thee te drinken met cafeïne, de andere groep kreeg een placebo met dezelfde smaak maar zonder de zwarte thee ingrediënten. De geur, de smaak en het uiterlijk van de beide dranken waren identiek. Dit om te vermijden dat de resultaten beïnvloed worden door psychologische redenen, zoals genieten van een kopje thee drinken. De condities waren voor beide groepen deelnemers hetzelfde.

Ook Interessant:  Meest Effectieve Cortisol Verlagende Middelen

De 2 groepen werden een aantal opdrachten voorgelegd, tijdens die opdrachten werd hun cortisol gehalte, bloeddruk en stressniveau gemeten. Ze werden ook een aantal stressvolle situaties voorgelegd, een voorbeeld daarvan is dat ze beticht werden van een diefstal. Het resultaat van het onderzoek was dat bij beide groepen het cortisol gehalte ging stijgen kort na het incident of kort na het krijgen van een opdracht. Maar dat bij de groep mensen die thee drinken, het cortisol na 50 minuten al 47% gedaald was. Bij de andere groep was dat slechts 27%.

 

De professor had als uitleg dat thee drinken al altijd in verband wordt gebracht met ontstressen. Dat veel mensen geloven dat thee drinken hen helpt om te relaxen na een stressvolle dag. Hoewel wetenschappelijk onderzoek daaromtrent zeer weinig verricht is tot nu toe. In dit onderzoek wist niemand van de deelnemers of ze echte thee aan het drinken waren, of niet. Daarom kan het resultaat niet beïnvloed worden door het rustgevende effect van het “denken dat je rustig op je gemak een theetje drinkt”.



Deel dit artikel met je vrienden:

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Welke ingrediënten verantwoordelijk zijn voor de effecten van zwarte thee op cortisol, herstel en relaxatie is niet duidelijk. Daarvoor is thee te complex samengesteld. Vast staat wel dat het drinken van zwarte thee stresshormonen zoals cortisol sneller kan doen dalen en terug normaal brengen. Dat heeft ook voordelen voor het hart. Een traag herstel van stressvolle momenten wordt in verband gebracht met hartziekten.

Ook Interessant:  Meest Effectieve Cortisol Verlagende Middelen

3. Zwarte chocolade

Zwarte chocolade is rijk aan antioxidanten, zoals flavonolen en polyfenolen. Doordat zwarte chocolade hoog is aan deze antioxidanten kan het oxidatieve stress in het lichaam verlagen, dat dan op zijn beurt ook het cortisol niveau zal verlagen.

Om deze theorie te ondersteunen is een studie uitgevoerd bij mensen die zwarte chocolade te eten kregen. Het resultaat was dat de mensen die zwarte chocolade gegeten hadden, een lager cortisol waarde hadden dan de mensen die geen zwarte chocolade gegeten hadden.

4. Bessen

Bessen zijn een zeer goede manier om op een natuurlijke manier het cortisol niveau te verlagen. Ze zijn rijk aan vitamine C, Vitamine C die alleen al in staat zijn om het cortisol niveau te verlagen. Ook zijn de meeste (donkere) bessen nog eens rijk aan antochyanines, die hebben ook een cortisol verlagend effect.

En niet te vergeten dat de meeste bessen vol antioxidanten zitten, wat ook resulteert in een lager cortisol gehalte in het lichaam.

5. Kamille thee

Kamille thee is sinds jaren al gebruikt als ideaal middel voor het slapen gaan. Het is niet voor niets dat de thee een relaxerend effect heeft. Kamille bevat flavonoiden, essentiële olie, coumarine en andere bestanddelen die je helpen ontspannen.

Kamille heeft aangetoond de slaapkwaliteit te verbeteren. En goede slaap zal op zijn beurt ook cortisol niveau’s verlagen. Wat ook aan het licht kwam in de studie is dat kamille het prehormoon van cortisol kan blokkeren.

6. Knoflook

Knoflook is zeker een superfood, niet alleen verhoogt het testosteron en stikstofmonoxide. Het heeft ook heel wat onstekingsremmende effecten. Logischerwijs zal alles die deze effecten heeft op het lichaam, zoals oxidatieve stress verlagen en ontstekingen tegengaan, een verlagend effect hebben op de cortisol niveau’s in het lichaam.

Ook Interessant:  Meest Effectieve Cortisol Verlagende Middelen

7. Olijfolie

Van olijfolie is geweten dat het een sterke ontstekingsremmende werking heeft. Het zou wel één van de beste olievoedingsproducten kunnen zijn, die je als man kunt eten. Omdat het cholesterol kan omzetten in testosteron en het nog eens beschermend werkt voor het hart.

Maar dat is nog niet alles. Een bestanddeel genaamd oleuropeïne, wat de olijfolie zijn speciale smaak geeft, is op zijn beurt ook een zeer goed cortisone verlagend bestanddeel.

8. Haver

Wanneer je geen grote fan bent van granen, dan kan je toch even nadenken om toch eens haver te proberen. Haver is in staat om testosteron te verhogen door de saponines in de haver. Ook zorgt haver voor een verhoogd serotonine gehalte in de hersenen. Dat doet op zijn beurt de cortisol drastisch dalen.

9. Oesters

Oesters zijn gekend als afrodisiac, dit komt omdat oesters de meeste zink bevatten van alle voedingsmiddelen. Zink is in staat om testosteron te verhogen en zeker ook cortisone doen verlagen.

10. Ginkgo

Niet meteen een voedingsmiddel maar wel een geneeskrachtig kruid. De Ginkgo boom is verantwoordelijk voor een hele resem aan voordelen voor de gezondheid. Dus ook voor het verlagen van cortisol! Ginkgo verlaagt cortisol heel snel na een stressvol moment. Een supplement met Ginkgo kan je makkelijk online krijgen.

Redactie Redactie Gepubliceerd: juni 15, 2016 om 11:23 am
Laatste update: september 24th, 2016

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code