De eigenschappen van chia zaad

chiazaad chia zaad


Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

De eigenschappen van chia zaad

Oorsprong van chia zaad

Chia zaden komen van de plant salvia hispanica. Dit is een éénjarige plant die tussen de 80 en de 100 cm hoog wordt. Het werd voor het eerst gebruikt in Zuid-Amerika. Met name vooral in Mexico en Bolvia. Het groeit ook in andere continenten zoals bijvoorbeeld oceanië. Al staat niet vast of het is meegenomen uit Zuid-Amerika en daar dan uiteindelijk is verbouwd. Het werd duizenden jaren geleden reeds geconsumeerd door de azteken die het alle wonderen toeschreven.

Voedingsstoffen in chia zaad

Chia zaad bevat enorm veel vitamine B en een grote hoeveelheid vitamine A. Daarnaast zit chia zaad boordevol zink, ijzer en calcium. Met in de reeks van mineralen de twee uitschieters mangaan en fosfor. 100 gram chia zaden biedt meer dan 100% de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van deze twee mineralen.

Positieve effecten van chia zaad op de gezondheid.

De positieve effecten van chia zaad zijn dat het goed is voor het hart en de bloedvaten. Chia zaad zit namelijk ook boordevol alfa-linolzuur. Dit zijn omega 3 vetzuren waarvan is bekend dat het positieve invloeden heeft op het hart. Om af te vallen wordt het geregeld gebruikt. Omdat het vlug een verzadigd gevoel in de maag teweeg brengt. Waardoor je dus minder gaat eten maar ook vooral minder snel terug honger gaat krijgen. Het voorkomt ook insuline pieken in het bloed. Dit omdat de bloedsuikerspiegel gelijk blijft. Daardoor wordt er minder vetweefsel aangemaakt. Het is daarom heel erg nuttig om het te mengen in het dagelijks dieet. Zodoende dat er minder koolhydraten worden omgezet naar vet. Omwille van die reden is het ook een zeer handig middel bij mensen die last krijgen van een beginnende vorm van diabetes. Tot zelfs een lichte vorm van deze aandoening compleet te genezen en voorkomen. Chia zaad heeft bloedverdunnende eigenschappen. Wie geen medicatie nodig heeft tegen deze indicatie kan dat oplossen met chia zaad. Wie reeds medicijnen voor deze aandoening moet innemen kan dat best met de arts overleggen, vooralleer chia zaad in het dieet te beginnen introduceren.

Ook Interessant:  5 Heerlijke recepten met chiazaad

Hoe kan je chia zaad eten?

Chia zaden kunnen zo gegeten worden. Al zit er weinig smaak in. Beter worden ze vermengd in een ander voedingsproduct zoals yoghurt, muesli. Je kan ze mengen in een lekkere salade of groentenmix. Ze kunnen op brood gestrooid worden. Als je een voorstander bent van smoothies of groentensapjes kunt u ze daarin ook best vermengen.

Opletten bij te hoge hoeveelheden chia zaad.

Overdrijf er zeker niet mee. Hiervoor geldt zeker ook, net als bij alle andere voedingsproducten met positieve eigenschappen. Dat wanneer er mee overdreven wordt, het ook niet meer gezond blijkt te zijn. De aanbevolen hoeveelheid is 20 gram per dag. Bij een te hoge inname zijn er ernstige bijwerkingen die kunnen optreden. Zo kan door de bloedverdunnende werking (vooral bij mensen die medicatie nemen om het bloed te verdunnen) inwendige bloedingen optreden. Het wordt ook afgeraden aan zwangere vrouwen om dit zaad te eten. De reden daarvoor is onbestaande, er is gewoon nog niet genoeg onderzoek gedaan naar de effecten van chia zaad bij zwangere vrouwen. Gebruikt u echter de aanbevolen hoeveelheid van 20 gram per dag. Dan geniet je enkel van alle positieve eigenschappen van chiazaad. En dat zijn er heel wat.

Redactie Redactie Gepubliceerd: juni 16, 2016 om 11:37 am
Laatste update: juli 18th, 2016

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code