Fruit met veel selenium

fruit selenium


Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Fruit met veel selenium

Fruitsoorten met veel seleen

hartproblemen vermijden seleenJe hebt tussen de 50 en 70 microgram selenium of seleen nodig per dag om te voldoen aan de dagelijkse behoefte.

Selenium of seleen speelt ook een rol in het neutraliseren van vrije radicalen die je beschermen tegen chronische aandoeningen zoals hart en vaatziekten en verschillende soorten kanker.

Terwijl fruit vergeleken met vlees, noten en volkorenproducten weinig seleen bevat. Sommige fruitsoorten bevatten zelfs geen enkele hoeveelheid.

Toch zijn er enkele fruitsoorten die een degelijke dosis bevatten.

Dadels

dadelséén kopje dadels geeft je de hoogste dosis van alle fruitsoorten. Met één kopje krijg je al 4,4 microgram van dat mineraal naar binnen. Je kan ze zo eten, je kan ze eventueel ook mengen in brood of in cake. Het is dus zeker aangewezen om dadels in je dagelijkse dieet te introduceren indien je een hogere inname van het mineraal innemen. Tip om ze te eten zijn bijvoorbeeld met een topje yoghurt met honing.

Bananen

Een van de meest bekende en makkelijkst verkrijgbare fruitsoort. Bananen zijn ook een zeer gezonde bron van selenium. Een banaan bevat ongeveer 3 microgram. Door een banaan bij het ontbijt te eten of een banaan te eten na het middagmaal kan je je dagelijkse dosis een beetje ophogen.

Rozijnen

rozen seleenvoedingNaast alle andere voordelen van rozijnen zijn ze ook een enorm goede bron van selenium. Een handje rozijnen bevat al 1 microgram. Daarbij zijn rozijnen heel makkelijk te mengen in allerlei snacks en ontbijtgranen.

Bessen

Terwijl bessen niet zoveel selenium of seleen bevatten als de andere fruitsoorten hier beschreven. Ze bieden toch meer dan alle andere fruitsoorten. Het varieert van bes tot bes maar de hoeveelheid bedraagt tussen 0.5 en 1 microgram. Een goede tip is het maken van confituur om te mengen in yoghurt of om op het brood te smeren.

Redactie Redactie Gepubliceerd: juni 18, 2016 om 12:35 pm
Laatste update: januari 12th, 2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code