Hoe afvallen met chiazaad?

afvallen met chiazaad


Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Hoe afvallen met chiazaad?

chiazaad afvallenChiazaad is een zeer klein zaadje die komt van de plant Salvia Hispanica. Oorspronkelijk komt de plant voor in Mexico en in Guatemala. Er zijn aanwijzingen dat het reeds honderden jaren geleden al werd verbouwd door de Azteken. Omdat chiazaad toen al bekend stond voor zijn vele heilzame werkingen op het lichaam.

Chiazaad is kleiner dan een millimeter en zijn over het algemeen bruin met zwart en wit. Chiazaad wordt in het westen sedert enkele jaren gebruikt omdat het barstensvol belangrijke voedingsstoffen zit en omdat je door het eten van chiazaad kunt afvallen.

Hoe kan je afvallen met chiazaad?

yoghurt met chiaJuist omdat chiazaad zoveel belangrijke voedingsstoffen bevat zijn ze ideaal als aanvulling om af te vallen. In Chiazaad zijn een hoog aantal eiwitten aanwezig die nodig zijn voor de opbouw van cellen en spieren en het behoud ervan. Eiwitten geven ook sneller een verzadigd gevoel in de maag, waardoor je minder snel terug honger krijgt.

Ook bevat chiazaad heel wat vezels. Vezels die van belang zijn om de bloedsuikerspiegel in evenwicht te houden zodat er minder koolhydraten uiteindelijk worden omgezet in lichaamsvet.

Chiazaad bevat meer omega 3 vetzuren dan bijvoorbeeld zalm. Van omega 3 is geweten dat het de cholesterol in balans houdt. Door de negatieve LDL cholesterol te laten dalen. Ook wordt de bloeddruk erdoor verlaagt. Omega 3 vetzuren zijn van groot belang wanneer je wilt afvallen.

Daarnaast zijn in het zaad heel wat anti-oxidanten aanwezig. Anti-oxidanten zijn nodig doordat bijna bij alle processen die in het lichaam gebeuren zoals verbrandingsproces, oxidatieproces enzovoort, er vrije radicalen in het lichaam komen. die ziektes kunnen veroorzaken. Deze anti oxidanten maken die vrije radicalen onschadelijk.

Ook Interessant:  Sneller gewicht verliezen met HIIT cardio training

chiazadenHet is de combinatie van al deze voedingsmiddelen die van chiazaad een uitstekende voedingsbron maakt om te kunnen afvallen. Het is echter belangrijk te weten dat ze slechts een aanvulling zijn op een dieet. En geen dieet op zich vormen. Het is niet aangeraden om meer dan 50 gram chiazaad per dag te eten. Door het hoge aantal vezels kunnen problemen ontstaan met de darmflora. Dat kan leiden van een opgeblazen gevoel tot misselijkheid en diarree. Verder heeft chiazaad een bloedverdunnende werking. Mensen die daar medicijnen voor nemen. Of medicijnen nemen om de bloeddruk te verlagen eten best niet teveel chiazaad. Omdat door de bloedverdunnende werking ervan ook de bloeddruk gaat dalen.

Hoe kan je chiazaad in je dieet introduceren en afvallen?

blauwe bessen met chiazadenDoordat chiazaad smaakloos is kan je zo eigenlijk overal aan toevoegen. Maar indien je wilt afvallen met chiazaad doe je er goed aan om ze te gebruiken als aanvulling op een gezond dieet gebaseerd op weinig koolhydraten en weinig calorieën.

Bij het ontbijt kan je ze meteen al mengen in je ontbijtgranen, muesli. Het is algemeen geweten dat de meeste mensen die willen afvallen, geen deftig ontbijt nemen. Dat kan al een belangrijk oorzaak zijn van het overgewicht. Door het nemen van een ontbijt eet je gedurende de dag minder. Het is dus belangrijk indien je wilt afvallen om een ontbijt te nemen, meng daarin wat chiazaad.

Bereiding

Verder kan je ze mengen in een salade. Op die manier krijg je met het eten van enkel groenten (salade) toch de nodige voedingsstoffen zoals vezels en eiwitten en complexe koolhydraten binnen via het zaad. Je zal ook het gevoel hebben dat je genoeg hebt gegeten. Iets wat de meeste mensen niet zullen ervaren met het eten van enkel salade.

Ook Interessant:  Voeding met kalium

Je kan ze mengen in een soep. Ze kunnen dienen als gezonde vervanging voor vermicelli in de soep. Het effect zal net hetzelfde zijn als met de salade. Je zal sneller het gevoel krijgen dat je genoeg hebt gegeten. En minder snel terug honger hebben. Iets wat met het drinken van een gewone soep niet het geval zou zijn.

Doordat die alleen de ALA vetzuren van omega 3 bevat kan je een complete omega 3 maaltijd klaarmaken die bestaat uit : volkoren rijst met chiazaad erin vermengd en wilde zalm met groenten. Wilde zalm bestaat uit de 2 andere omega 3 vetzuren, de DHA en EPA vetzuren

Door het chiazaad te verdelen over drie maaltijden gespreid over minimum 4 uur tussen elke maaltijd zal je niet te maken krijgen met de bijwerkingen van teveel chia, zoals opgeblazen gevoel, diaree of misselijkheid.

De verkeerde interpretaties over afvallen met chiazaad en afvallen in het algemeen

Heel wat mensen die willen afvallen zullen proberen om zo weinig mogelijk te eten. Zichzelf eigenlijk compleet uithongeren. En dat werkt ook! Door jezelf uit te hongeren zal je heel snel beginnen gewicht verliezen. Maar ook heel snel terug gewicht aankomen!

Dit is te verklaren op 2 manieren. Allereerst spaar je een honger op gedurende de vastenperiode. Stel je stopt met eten gedurende 3 dagen en je verliest 3 kilo. Na 3 dagen heb je een zodanig grote honger dat je zegt tegen jezelf, “Ik ben nu zo goed bezig ik kan wel even iets lekkers eten”. En je haalt de tekorten aan calorieën heel vlug terug op in de volgende dagen doordat je zo’n honger hebt. Waardoor je terug aankomt.

Ook Interessant:  5 Heerlijke recepten met chiazaad


Deel dit artikel met je vrienden:

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

chiazaden afvallen

Metabolisme vertraagt wanneer te weinig voeding wordt ingenomen

Verder zal je metabolisme zich aanpassen aan je voedingspatroon. Wanneer je lichaam vaststelt dat het geen voeding meer binnenkrijgt, of niet genoeg voeding binnenkrijgt zal het metabolisme trager beginnen werken. Je kan het vergelijken met wanneer je voelt dat je geld aan het minderen is, je ook minder zal uitgeven. Je lichaam weet niet wanneer het een volgende dosis energie zal toegediend krijgen, dus zal het minder snel gaan verbranden.

Het blijft dus zeer belangrijk als het gaat om afvallen met chiazaad dat je blijft genoeg eten. Om je honger tegen te gaan en om je metabolisme te laten draaien op volle toeren. Kies voor maaltijden die weinig snelle suikers bevatten en ga voor volkoren producten en magere vleessoorten. Eet vaker vette vis zoals zalm en makreel en eet geen varkensvlees of vet rundsvlees. Kies voor volkoren rijst in plaats van aardappelen als aanvulling. Kook met olijfolie of zonnebloemolie in plaats van boter. En gebruik weinig zout in de voeding.

Omega 3 in chiazaad

Chiazaad is naast lijnzaad en vette vis de enige bron die meer omega 3 bevat dan omega 6. De meeste mensen hebben steeds teveel omega 6 in hun lichaam, in vergelijking met omega 3.

Overgewicht veroorzaakt ontstekingen, daarnaast zijn ontstekingen de grote oorzaak van overgewicht. Omega 3 Gaat net die ontstekingen tegen. Terwijl omega 6 die ontstekingen in de hand werkt.

Een ongunstige verhouding omega 3 /omega 6 zal dus leiden tot een verhoogd aantal ontstekingen in het lichaam.

Ook Interessant:  Top 10 voeding met vitamine B12

Afvallen met chiazaad door de verhouding gunstig te maken

chia met rode bessenLet wel, deze ontstekingen zijn nodig om ons lichaam te beschermen tegen virussen en bacteriën. Maar een teveel daarvan is dan wel weer ongunstig voor het lichaam.

De aangeraden verhouding Omega3 / Omega 6 bedraagt 1:1 tot 1:4. Echter hebben de meeste mensen verhoudingen tussen de 1:10 en 1:25.

Die negatieve verhouding belet ons om te profiteren van de voordelen van omega 3 en zorgt er net voor dat we van de nadelen van omega 6 gaan profiteren.

De verhouding verlagen door meer chiazaden te eten is dus zeer gunstig doordat chia meer omega 3 dan omega 6 bevat.

Dat zal de verhouding terug gunstig maken. Dit is ook één van de redenen waarom we kunnen afvallen met chiazaad, doordat omega 3 de vetverbranding zal stimuleren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code