Symptomen ijzertekort En hoe verhelpen?

ijzertekort


Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Symptomen ijzertekort En hoe verhelpen?

Wat is een ijzertekort

bloedarmoede ijzergebrekIJzertekort zorgt ervoor dat minder rode bloedcellen kunnen worden aangemaakt. Deze verminderde aanmaak van rode bloedcellen kan op termijn leiden tot bloedarmoede of anemie en kan voor de nodige problemen zorgen.

Wanneer ijzertekort optreedt dan is ook de aanmaak van hemoglobine in gevaar. Hemoglobine is een eiwit en is nodig om zuurstof naar alle organen te brengen. Wanneer we dus met een ijzertekort te maken krijgen, gaan de organen ook niet genoeg zuurstof krijgen. Dit zorgt voor een kettingreactie van problemen.

IJzertekort komt heel vaak voor, veel meer dan door de meeste mensen wordt gedacht. Echter is dit vaak in een milde vorm en wordt dit niet altijd opgemerkt door de mensen die te maken hebben met een ijzertekort.

Vrouwen hebben er meer last van dan mannen. Dan zijn het vooral de vrouwen die nog elke maand hun menstruatie hebben. Door het vaak vele bloedverlies, verliezen ze ook telkens grote hoeveelheden ijzer. Bij vrouwen die dan niet vaak vlees eten kan dit leiden tot een groot ijzertekort. Bij andere vrouwen wordt dit verlies aan ijzer ook niet gecompenseerd door voldoende voeding met ijzer en kan makkelijk ook een ijzertekort ontstaan.

IJzertekort door te weinig voeding met ijzer te eten

spinazie ijzervoedingWanneer te weinig voeding met ijzer wordt gegeten en dit over een grote periode kan dit ervoor zorgen dat we te maken krijgen met een ijzertekort. IJzer vinden we vooral terug in vleesproducten, maar ook eieren en bladgroenten bevatten ijzer.

Het is niet zo zeer een probleem voor vegetariërs als ze voldoende bladgroenten gaan eten. Vrouwen hebben meer ijzer nodig dan mannen en zwangere vrouwen nog meer dan vrouwen die niet zwanger zijn.

Ook Interessant:  Volledige Lijst Met De Belangrijkste IJzervoeding

Zwangere vrouwen gebruiken bijna altijd een supplement.

IJzertekort door bloedverlies of menstruatie

Wanneer tijdens de menstruatie veel bloed verloren gaat kunnen vrouwen heel makkelijk een ijzertekort krijgen. Om die reden is het altijd aan te raden veel bladgroenten of andere producten te eten met ijzer.

Problemen met de opname van ijzer

Een ijzertekort kan optreden wanneer er problemen zijn met de opname van ijzer. Mensen die reeds een operatie gehad hebben aan de darmen of de maag kunnen te kampen krijgen met een verminderde opname van ijzer. Wat dan kan leiden tot een ijzertekort.

Dit kan worden gecompenseerd door extra veel bladgroenten te eten of een supplement te nemen met ijzer.

Voor wie is er een groot risico op een ijzertekort?

risico ijzertekortDe groep die een groter risico heeft op het hebben van een ijzertekort zijn vooral vrouwen. Vrouwen die meestal minder vlees gaan eten dan mannen. En ook nog eens kostbare ijzer verliezen door de menstruatie hebben dus makkelijk een ijzertekort.

Het zijn dus vooral vrouwen voor de menopauze die een ijzertekort kunnen hebben. Maar ook mensen die een ongezond dieet volgen, zwangere vrouwen, kinderen die te vroeg zijn geboren en vegetariërs die niet vaak bladgroenten eten of de opname van non-heem-ijzer niet gaan stimuleren.

De verschillende soorten

We kunnen een ijzertekort krijgen, ook al eten we voldoende voeding met ijzer. Dit komt doordat we twee verschillende soorten hebben. Zo hebben we de heem-ijzer en de non-heem-ijzer.

Heemijzer vinden we terug in alle vleesproducten. Non-heemijzer vinden we terug in ijzerhoudende voeding die niet van dierlijke oorsprong is.

Extra vitamine C om ijzertekort bij vegetariërs op te lossen

vegetarische pizza ijzerVoor de vegetariërs kan dit voor problemen zorgen, doordat het lichaam normaal gesproken de non-heemijzer niet kan opnemen.



Deel dit artikel met je vrienden:

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Echter kunnen we vitamine C gebruiken om de opname van non-heemijzer te verbeteren. Wanneer we vitamine c gaan gebruiken in combinatie met plantaardige voedingsbronnen. Zal de opname gelijk zijn aan de opname van heemijzer.

Dit is vooral goed nieuws voor vegetariërs die hun hoeveelheden alleen maar kunnen halen uit de non-heemijzer.

Ook Interessant:  Waarvoor dient ijzer? Waarom is ijzer belangrijk?

Inwendige bloedingen

Niet alleen uitwendige bloedingen als menstruatie kunnen zorgen voor een tekort. Ook inwendige problemen zoals een maagzweer of darmontstekingen kunnen leiden tot een verlies van ijzer.

Je kan dit makkelijk nagaan, al is het wel niet echt evident. Maar wanneer bloed in de stoelgang aanwezig is, heeft men te maken met inwendige bloedingen.

Wanneer dit het geval is dien je onmiddellijk de dokter te verwittigen en dien je een volledige check up te doen. Want voeding noch een supplement zal in dit geval helpen omdat je het toch terug gaat verliezen door de inwendige bloedingen.

Inwendige bloedingen kunnen heel ernstig en gevaarlijk zijn. Onmiddellijk een dokter verwittigen wanneer bloed in de stoelgang aanwezig is.

Symptomen ijzertekort

vermoeidheid ijzergebrekIJzertekort symptomen kunnen variëren van mild naar gemiddeld, tot zeer ernstig. De meeste symptomen zullen milde symptomen ijzertekort zijn omdat de meeste mensen een mild tekort hebben.

Sommige symptomen worden zelfs totaal niet opgemerkt of worden niet in verband gebracht met het tekort aan ijzer.

Symptomen ijzertekort :

  • Oververmoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Migraine
  • Duizelig zijn
  • Misselijk zijn
  • Koude voeten, koude handen
  • Breekbare nagels
  • Uitslag op de tong
  • Opgezwollen tong
  • Bleke huid
  • Voor kinderen, aarde eten

IJzertekort vaststellen

Een tekort kan worden vastgesteld door een simpele bloedproef. Daarin worden de rode bloedcellen gecontroleerd op hun grootte en hoeveelheid.

Mensen met een tekort hebben vaak minder rode bloedcellen en hebben dan ook grotere rode bloedcellen.

Wanneer dit het geval gaat men ervan uit dat we te maken hebben met te weinig ijzer.

Als je denkt een tekort te hebben kan je enkele dagen heel veel voeding met ijzer eten of een supplement nemen en nagaan of de symptomen verdwijnen.

Wat zijn de gevolgen van een ijzertekort?

De gevolgen ervan kunnen variëren van hoe ernstig de tekorten zijn. Zoals reeds is gezegd zijn de meeste tekorten relatief klein en kunnen die heel makkelijk opgelost worden dor voeding te gaan eten met ijzer of door een supplement te nemen.

Enkele gevolgen zijn onder andere :

Snellere hartslag

Dit valt te verklaren doordat minder zuurstof voorhanden is voor de organen door de bloedarmoede en het hart dus meer zal moeten pompen om het te lage gehalte aan zuurstof te gaan bijwerken.

Ook Interessant:  Waarvoor dient ijzer? Waarom is ijzer belangrijk?

Dit kan ervoor zorgen dat het hart sneller gaat slaan en kan ook zorgen voor een onregelmatige hartslag. In extreme gevallen kan dit ervoor zorgen dat de kans op een hartaanval toeneemt of een groot hart ontstaat.

Problemen tijdens de zwangerschap

tekort ijzer zwangerschapZwangere vrouwen gaan bijna altijd een supplement nemen. Omdat de dokter van bij het begin reeds de nadruk gelegd heeft op hoe belangrijk voldoende ijzerinname voor de ongeboren baby is.

Een baby weegt gemiddeld 3.5 kg wanneer die is geboren. Het is van groot belang voor de vorming van de rode bloedcellen van de baby, dat er een voldoende hoeveelheid van dit mineraal aanwezig is. Ook om de verschillende organen van zuurstof te voorzien is het mineraal belangrijk.

Wanneer te weinig ijzer voorhanden is, verhoogt de kans op te vroeg geboren worden. En kan de baby ook een uitzonderlijk laag gewicht hebben.

Trage groei en ontwikkeling bij kinderen

Kleine kinderen die te weinig van het mineraal innemen kunnen te maken krijgen met een groei achterstand. Ook de vatbaarheid voor allerlei allergieën en ziekten wordt groter wanneer te weinig van het mineraal wordt ingenomen.

Bloedarmoede anemie

Bloedarmoede ontstaat hoofdzakelijk door te weinig ijzer in het bloed. De rode bloedcellen kunnen niet genoeg worden aangemaakt en verliezen een groot deel van hun mobiliteit.

Dit kan leiden tot verschillende klachten zoals vermoeidheid en zwakte. Ook kan men last hebben van een korte adem.

Problemen als moeilijk in slaap raken, maagproblemen, concentratieproblemen, laag libido gaan allemaal samen met bloedarmoede.

Heel vaak wordt het gevoel om flauw te vallen opgemerkt wanneer men te maken heeft met bloedarmoede. Dit wordt vaak fout gediagnosticeerd als een plotse suikerval of een lage bloeddruk, maar heeft vaak te maken met een tekort.

Het ijzertekort oplossen

Tekorten kunnen we makkelijk oplossen door meer voeding te gaan eten met ijzer. Wanneer we vegetariër zijn dienen we zeker de bladgroenten te combineren met vitamine C. We kunnen dus bijvoorbeeld na het eten van een salade of broccoli kiezen voor een portie aardbeien. Of kunnen paprika in onze salade gaan mengen. Of citroensap over de salade gaan gieten.

Ook Interessant:  Volledige Lijst Met De Belangrijkste IJzervoeding

Mensen die voldoende vlees eten zullen meestal niet te maken hebben met een tekort aan ijzer. En als dit het geval is, dan zal dit waarschijnlijk komen door een slechte opname.

Wanneer dit het geval is wordt beter gekozen voor een supplement te nemen. Dan wordt het mineraal zodanig geconcentreerd dat er hoe dan ook voldoende hoeveelheden kunnen worden opgenomen.

Hoeveel ijzer per dag?

Voor vrouwen ligt dat iets anders dan voor mannen. We weten dat vrouwen die nog steeds hun menstruatie hebben, een hoger risico hebben op een ijzertekort. Mannen en vrouwen die niet meer menstrueren kunnen daarom voldoende hebben aan 10 mg per dag.

Vrouwen die nog steeds hun menstruatie hebben dienen te zorgen voor 15 mg per dag. Hetzelfde geldt voor vrouwen die borstvoeding geven. Zwangere dames dienen te zorgen voor 30 mg ijzer per dag. Dat is niet altijd makkelijk. Om die reden zullen dames tijdens de zwangerschap altijd een supplement aangeraden worden.

De verklaring daarvoor is, omdat ze moeten helpen het bloed aanmaken voor de baby. En daardoor dus een duidelijk hogere hoeveelheid nodig hebben.



Deel dit artikel met je vrienden:

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

De menstruatie zorgt ervoor dat vrouwen meer bloed en dus ook ijzerverlies gaan lijden. Daardoor is er ook voor hen een verhoogde inname nodig van 15 mg. Bij vrouwen die vaak te maken hebben met hevige bloedingen tijdens de menstruatie wordt daarom beter 20 mg genomen per dag. Om het risico op een ijzertekort toch zo klein mogelijk te houden.

Een ijzertekort is het meest voorkomend bij jongere vrouwen en bij vegetariërs of veganisten.

 

Redactie Redactie Gepubliceerd: juni 16, 2016 om 10:07 pm
Laatste update: januari 2nd, 2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code