Kaliumtekort Aanvullen en de Gevolgen Vermijden!

kaliumtekort


Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Kaliumtekort Aanvullen om de gevolgen ervan te vermijden

vermoeidheid kaliumtekortKaliumtekort symptomen worden heel vaak niet opgemerkt. In de meeste gevallen gaat het om een licht tekort dus kunnen we misschien wat meer vermoeid zijn of wat sneller nerveus worden. In slechts een heel klein deel van de gevallen gaat men direct denken aan een kaliumtekort.

Een groot kaliumtekort kan echter ernstige gevolgen hebben. Weten dat kalium een zeer belangrijk mineraal is die belangrijke functies vervult in het lichaam. Ze behoort tot de elektrolieten en hebben daardoor een grote invloed op de werking en de gezondheid van ons hart.

Wie heeft een groter risico op een kaliumtekort?

Weinig groenten en fruit eten

kaliumtekort door weinig groenten te etenEerst en vooral hebben de mensen die weinig groenten en weinig fruit eten een hogere kans op het krijgen van een kaliumtekort.

Teveel zout

Een gebrek aan kalium kan ook voorkomen bij mensen die teveel zout gebruiken in hun dieet. Of bij mensen die heel vaak bereide maaltijden en fastfood eten.

Diarree en overgeven

Daarnaast spelen diarree en overgeven ook een grote rol omdat we daardoor hoge hoeveelheden kalium kunnen kwijtspelen en op die manier een kaliumgebrek kunnen oplopen.

Vochtafdrijvers

Mensen die gebruikmaken van vochtafdrijvers lopen ook risico. Omdat de bijwerkingen van vochtafdrijvende middelen of medicatie kan zorgen dat er teveel kalium via de nieren wordt gefilterd en dan uit het lichaam wordt gehaald door de urine.

Veel koffie drinken

koffie kaliumgebrekEén van de eigenschappen van cafeïne is dat het vochtafdrijvend gaat werken. Men raadt aan om niet meer dan 3 kopjes koffie per dag te drinken. Wanneer je meer dan 6 kopjes per dag drinkt kan je merken dat je rusteloos wordt en moeite hebt om te slapen. Het kan er ook voor zorgen dat de hartslag sneller wordt of onregelmatig wordt.

Ook Interessant:  Zijn veel eiwitten eten gezond?

Ondanks het vochtafdrijvend effect van koffie kunnen we ook te maken krijgen met een kaliumtekort. Doordat we meer urineren en dus ook meer kalium af laten vloeien via de urine. Minder koffie drinken is hier dan zeker de boodschap. Drie kopjes per dag gaat weinig verandering teweegbrengen. Maar het drinken van meerdere kopjes kan ervoor zorgen dat we een tekort aan kalium opbouwen.

Magnesiumtekort

Magnesium behoort ook tot de elektrolieten. Wanneer we onvoldoende magnesium in ons lichaam hebben kunnen we ook problemen ondervinden zoals bijvoorbeeld een kaliumtekort.

Magnesium zal ervoor zorgen dat de ionen uit calcium en kalium makkelijk kunnen getransporteerd worden. Dit zorgt ervoor dat ze allebei hun werk kunnen doen. En dat ze voldoende kunnen worden opgenomen door het lichaam.

Zweten

zweten kaliumVooral mensen die aan duursport en langeafstandsporten doen hebben hier een verhoogd risico op. Doordat we langdurig gaan zweten, daarbij ook nog eens hoge hoeveelheden zout en kalium gaan verliezen. Wanneer dit niet wordt aangevuld met de juiste voeding kan dit leiden tot een kaliumtekort.

Nierziekte

Wanneer door nierziekten teveel kalium wordt afgevoerd via de urine.

Medicatie

Bepaalde medicatie tegen hoge bloeddruk heeft de neiging om de hoeveelheid kalium in het lichaam te doen dalen. Wanneer je medicatie neemt tegen een hoge bloeddruk en je denkt een kaliumtekort te hebben dan kan je daar beter eens over praten met je huisarts.

Kaliumtekort komt vaker voor

Een kaliumtekort komt vaak voor bij mensen in het Westen. Omdat steeds meer mensen zich richten op bereide maaltijden en fastfood. En heel weinig groenten en fruit gaan eten.

Wat doet kalium?

Hart

Kalium speelt een grote bij het regelen van elke hartslag. Het heeft de juiste elektrische signalen door zodat het hart zal pompen en op die manier bloed doorheen het lichaam zal persen.



Deel dit artikel met je vrienden:

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Eerst en vooral moeten we weten dat kalium hartziekten niet kan behandelen. Maar het kan het hart wel helpen op verschillende manieren.

Ook Interessant:  Soja is gezond, maar met mate

Hoge bloeddruk voorkomen

kaliumtekort hoge bloeddrukKalium kan helpen om een hoge bloeddruk te verhinderen. Het zal er ook voor zorgen dat het hart gaat kloppen. Mensen die problemen hebben met hartritmestoornissen hebben vaak een kaliumtekort. Meer voeding met kalium eten is hier dan de boodschap.

Cholesterol verlagen

Er is niet meteen een directe connectie tussen kalium en een verlaagd cholesterol. Wel kunnen we vaststellen dat mensen die een dieet eten die bestaat uit voldoende kalium, over het algemeen een lager LDL cholesterol hebben dan de mensen die een ander dieet hanteren waar minder kalium in aanwezig blijkt te zijn.

De kans op hartziekten ontwikkelen in de toekomst wordt daarmee dus een stuk kleiner.

Hartfalen en kalium

Kaliumtekort kan ervoor zorgen dat we te maken krijgen met hartritmestoornissen. Teveel kalium kan er net voor zorgen dat we te maken krijgen met een onregelmatige hartslag. Dat kan zelfs de kans verhogen op een hartaanval. We dienen dus te letten dat we zeker voldoende kalium innemen. (4.700 mg per dag) Maar ook zorgen dat we geen kalium overdosis krijgen door teveel te gaan gebruiken. (1)

Diabetes voorkomen

diabetes kaliumEen kaliumtekort kan een grote invloed hebben op de ontwikkeling van diabetes. Dit komt doordat het mineraal een grote invloed heeft op de productie van insuline. Voldoende kalium zorgt voor een optimale aanmaak van insuline. Terwijl een gebrek aan kalium zorgt voor een verminderde aanmaak van insuline.

Men gaat ervan uit dat mensen met een dieet waarbij voldoende van het mineraal wordt ingenomen, de kans op het ontwikkelen van diabetes daalt met de helft.

Symptomen kaliumtekort

Vermoeidheid of Licht in het hoofd voelen

Een aanbevolen dosis kalium is nodig om het hart naar behoren te laten functioneren. Wanneer we te weinig van het mineraal innemen kan de hartslag veranderen. Hoewel bij een licht tekort weinig verandering zal worden opgemerkt. Kunnen we bij verdere tekorten wel problemen ondervinden.

Eén belangrijk probleem is wanneer het hart onvoldoende elektrische activiteit kan opwekken om voldoende bloed en dus ook zuurstof naar de organen te pompen. Dat kan ervoor zorgen dat we vermoeid worden of ons licht in het hoofd voelen.

Ook Interessant:  Ogen verbeteren met natuurlijke middelen

Constipatie

Hoewel constipatie heel wat oorzaken kan hebben. Zoals te weinig vezels eten of net teveel vezels eten. Constipatie kan ook voorkomen wanneer we te weinig kalium hebben. Zorg voor voldoende fruit en groenten om op die manier de aanbevolen dosis te halen en constipatie als gevolg van een kaliumtekort te vermijden.

Hartritmestoornissen

Doordat kalium werkt als een elektroliet zal het bijdragen om het hart in staat te stellen elektrische impulsen te geven. Op die manier gaat het hart kloppen. Wanneer we te maken hebben met een licht kaliumtekort zullen we weinig problemen ervaren. Een groter gebrek kan ervoor zorgen dat hartritmestoornissen gaan ontstaan.

hartritmestoornissen kaliumgebrek

Spierschade en Zwakke spieren

Kalium helpt de spieren samentrekken. Bij een tekort zullen de spieren minder flexibel worden en kan spierzwakte en zelfs spierschade optreden.

Tintelende zenuwen

De zenuwen krijgen impulsen van de hersenen die een signaal geven om een bepaalde functie te verrichten. Bij een gebrek aan kalium is die signaalgeving verstoord en kan er niet altijd de juiste functie op het juiste moment uitgevoerd worden. Dit kan ook zorgen voor plotse tintelende spieren of zenuwen.

Hoge bloeddruk

Een Kaliumgebrek kan ervoor zorgen dat de bloeddruk enorm gaat stijgen. Dat kan ervoor zorgen dat we last krijgen van hoofdpijn, vermoeidheid of kortademig worden. Het kan zelfs leiden tot verwarring en troebel zicht.

Gevolgen kaliumtekort

De verhoging van de bloeddruk kan leiden tot hartziekten. Ook heeft de bloeddruk een grote invloed op de werking van de nieren. Wanneer we te lang met een kaliumgebrek te maken hebben kan dat ervoor zorgen dat we nierziekten ontwikkelen.

Ook zal er meer calcium worden afgevoerd via de nieren. Dat verhoogt het risico op de ontwikkeling van nierstenen. Dat verhoogde afvoer van calcium zal dan ook zorgen voor zwakke beenderen met een verhoogd risico op osteoporose.

Een ander gevolg van een kaliumtekort is dat we te maken kunnen krijgen met hartritmestoornissen. Doordat er onvoldoende elektriciteit kan worden opgewekt om het hart te doen slaan.

Hoeveel kalium per dag?

Men raadt aan om toch te zorgen voor 4.700 mg per dag. Kaliumrijke voeding bestaat vooral uit aardappelen, tomaten en andere groenten en fruit.

Ook Interessant:  De 9 Beste Bronnen Van Magnesium Voeding!

Voldoende groenten en fruit eten zal er dus helpen voor zorgen dat we een kaliumtekort kunnen vermijden.

Een gebrek aan kalium komt het meeste voor bij mensen die vaak bereide maaltijden of fastfood eten.

Die hebben door het hoge sodiumgehalte in deze maaltijden een verhoogde kans op een kaliumgebrek.

4.700 mg is een hoge hoeveelheid. Die wordt enkel gehaald wanneer relatief vaak groenten en fruit worden gegeten. Mensen die weinig groenten of fruit eten hebben dus ook een verhoogde kans op een kaliumtekort.

Teveel kalium is ook niet goed

Teveel kalium is ook niet goed. Het is zeker niet aangeraden om meer dan 4.700 mg per dag te nemen. De meeste supplementen bevatten relatief kleine doseringen. Juist om het kaliumoverschot te vermijden.

Wanneer ontstaat Kalium overschot?

Een kalium overschot wordt hoofdzakelijk bekomen bij mensen die een supplement nemen en geen rekening houden met de hoeveelheid van het mineraal dat ze reeds innemen via de voeding.

Om die reden bevatten supplementen ook relatief kleine dosissen. Juist om dat kalium overschot te gaan vermijden.

Opletten met vochtafdrijvende middelen

De meeste vochtafdrijvende middelen zullen ervoor zorgen dat we hoge hoeveelheden kalium verliezen. Die doen er daarom ook goed aan om een supplement te gebruiken. Dit zal het verlies aan het mineraal via de urine helpen compenseren en kan een gebrek aan kalium of een kaliumtekort helpen verhinderen. Bij het gebruik van vochtafdrijvende middelen is het naast het letten op de hoeveelheid kalium, ook belangrijk dat we zorgen voor voldoende water inname.

Bronnen:

http://umm.edu/health/medical/altmed/supplement/potassium

https://medlineplus.gov/ency/article/002413.htm



Deel dit artikel met je vrienden:

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

http://www.health.harvard.edu/family-health-guide/potassium-lowers-blood-pressure

 

Redactie Redactie Gepubliceerd: september 25, 2016 om 10:31 am
Laatste update: februari 2nd, 2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code