Is kokosolie gezond of niet?

kokosolie gezond


Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Is kokosolie gezond of niet? Dat is een zeer prangende vraag die meestal negatief zal beantwoord worden. En de reden waarom de meeste mensen denken dat kokosolie ongezond is, is omdat we jarenlang een bepaald aspect uit onze voeding, als waarheid hebben aangenomen.

kokosolie ongezond

We hebben er namelijk altijd aan blijven vasthouden dat verzadigde vetzuren ongezond zijn voor ons hart en onze bloedvaten. Het zou ook het cholesterol verhogen. Er zijn echter veel recente wetenschappelijke onderzoeken die het tegengestelde beweren. Zij stellen dat er geen verhoogd risico op hartziekten of verhoogd cholesterol blijkt te zijn wanneer verzadigde vetzuren worden ingenomen.

Verzadigde vetten zorgen niet voor hartziekten en verstopte bloedvaten

is kokosolie gezond

Het volgende onderzoek heeft kunnen ontdekken dat verzadigde vetzuren er niet voor zorgen dat de bloedvaten nauwer worden. Ze stelden ook vast dat hartziekten veroorzaakt worden door een chronische ontsteking en dat het risico kan verlaagd worden door een gezonde levensstijl vol te houden. Waaronder dus omega 3 vetzuren te gebruiken in het dieet. 

HDL cholesterol gaat stijgen bij kokosolie

Een ander onderzoek kreeg te zien dat kokosolie gezond of niet, ervoor kan zorgen dat het HDL cholesterol gaat stijgen. Wat dus een belangrijke factor is in het beschermen van mensen tegen hartziekten. En door die stijging van het HDL cholesterol er net voor zal zorgen dat de cholesterolratio tussen LDL (slechte cholesterol) en HDL (goede cholesterol) terug gunstig wordt. 

Hartziekten worden veroorzaakt door ontstekingen

hartziekten verzadigde vetzuren kokosolie

Andere wetenschappelijke (1, 2, 3) studies kwamen dan weer tot de conclusie dat men zou moeten stoppen met zich te concentreren op verzadigde vetzuren en op het cholesterolgehalte. Terwijl het net ontstekingen zijn die ervoor zorgen dat we te maken krijgen met hartziekten.

Ook Interessant:  Top 10 kruiden, vitamines en mineralen die vet verbranden

Men zou dus met andere woorden eerder de chronische ontstekingen moeten aanpakken. En niet zozeer het cholesterol.

Om de gezondheid van het hart te verbeteren moet men eerder de nadruk leggen op het verminderen van ontstekingen via het dieet. En pas daarna zich concentreren op het cholesterol zelf.

Studies hebben echter ook kunnen aantonen dat een laag cholesterol veel gevaarlijker is dan een hoog cholesterol. En dat mensen met een laag cholesterol een hogere kans hebben om vroeger te sterven dan mensen met een hoog cholesterol. (bron)

kokosolie is gezond

Een laatste onderzoek heeft aangetoond dat het vervangen van verzadigde vetzuren door bijvoorbeeld omega 6 rijke maïsolie, net het risico gaat verhogen op hartziekten en op een vroegtijdige dood. Dat is toch een zeer belangrijke ontdekking. (bron)

Is kokosolie gezond of niet?

We kunnen enkele zaken nagaan om dit antwoord te weten…

  • Minstens de helft van onze cellen zijn gemaakt van verzadigde vetzuren. Ze zorgen bijvoorbeeld voor het versterken van het immuunsysteem en helpen de lever beschermen tegen giftige stoffen.
  • De rol van cholesterol is zeer ingewikkeld. Het is nodig om de hersenen te voeden, om hormonen op een optimale manier te kunnen aanmaken. En om vitamine D aan te maken.
  • Een betere aanpak om de gezondheid van het hart te verbeteren is niet meteen door alle verzadigde vetzuren te gaan beperken. Maar eerder door ongezonde suikers te beperken. Zij zorgen er immers voor dat we een lager HDL cholesterol krijgen en een hoger LDL waarbij ook de triglyceriden gaan stijgen. (bron)

Kokosolie gezond pro’s

Hersenen stimuleren

kokosolie gezond voor hersenen



Deel dit artikel met je vrienden:

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Onderzoeken hebben kunnen aantonen dat bij het regelmatig gebruiken van verzadigde vetzuren uit de juiste voeding zoals kokosolie, er eigenlijk voor kan helpen dat er meer HDL cholesterol zal worden aangemaakt.

Ook Interessant:  Dash Dieet Plan gratis recepten

Wat ervoor zal zorgen dat de hersenen, de wervelkolom en de zenuwen in een betere gezondheid verkeren. Zij zijn namelijk voor 1/4 opgemaakt uit cholesterol. Om die reden kan de werking van de hersenen en de neurologische gezondheid verbetert worden door verzadigde vetzuren uit kokosolie te gebruiken.

We zien onder meer een bescherming tegen Alzheimer (1), depressie (2) en tegen Parkinson.

Verbetert de gemoedstoestand, aanmaak van hormonen en gewicht

Dat kokosolie gezond is voor de aanmaak van hormonen kunnen we makkelijk afleiden door het cholesterolgehalte. We hebben cholesterol nodig om hormonen aan te maken.

Maar kokosolie zal er ook voor zorgen dat onze gemoedstoestand beter wordt. Dat het geheugen beter werk en dan we ons gewicht makkelijker op peil kunnen houden.

Maar net zoals met elk voedingsmiddel is een teveel aan deze verzadigde vetzuren uit kokosolie, ongunstig voor andere aspecten van onze gezondheid.

Hartziekten bestrijden

Hartziekten kunnen beter vermeden worden door ontstekingsremmende voedingsmiddelen te gaan eten.

Een goed voorbeeld daarvan zijn omega 3 vetzuren. Zij zullen er namelijk voor zorgen dat de graad van de ontstekingen minder erg wordt. En zullen ze ook sneller tegenwerken.

Omega 6 daarentegen zal net het omgekeerde doen. En we hebben in het Westen meestal een teveel aan omega 6 en een tekort aan omega 3. Dat is dan ook belangrijker om te gaan veranderen in ons dieet.

omega 3 visolie tegen hartziekten

We hoeven dus geen schrik te hebben om kokosolie gezond te noemen. Zolang we dit maar in beperkte mate gaan gebruiken en het niet dagelijks of teveel gaan gebruiken in onze voeding. We hebben de verzadigde vetzuren nodig. Net zoals we de onverzadigde vetzuren nodig hebben die we vinden in omega 3. En we moeten omega 6 proberen te beperken.

Ook Interessant:  Met welke voeding kan ik afvallen?

De beste manier hoe we onze hoeveelheid omega 3 kunnen verhogen is door meer vis te eten. Al zijn er ook wel plantaardige voedingsmiddelen zoals chiazaad, lijnzaad en in mindere mate walnoten.

Andere middelen die kunnen helpen om ontstekingen te bestrijden zijn:

  • Kurkuma
  • Gember
  • Peper
  • Kaneel
  • Basilicum
  • Fruit (bessen, appel, kersen, citrus)
  • Groenten (waterkers, broccoli, salades)
  • Chiazaad en lijnzaad (omega 3)
  • Visolie

Besluit

Is kokosolie gezond of niet? Dat hangt ervan af in welke mate we het gebruiken. Een normale hoeveelheid verzadigde vetzuren is niet zo zeer ongezond te noemen. Veel gevaarlijker zijn hoge hoeveelheden omega 6 of transvetten.

kokosolie is gezond voor onze hersenen, hormonen, zenuwstelsel en heeft een verzadigd gevoel in de maag waardoor we makkelijker ons gewicht binnen de perken kunnen houden.

Als bescherming tegen hartziekten gaan we beter ontstekingsremmende middelen gebruiken in plaats van minder verzadigde vetzuren gaan eten.

Is kokosolie gezond of niet? Men gaat er niet meteen van uit dat kokosolie de oorzaak van hartziekten is. Eerder vormen transvetten, snelle suikers en bewerkte voedingsmiddelen hoog aan zout en suiker een gevaarlijker risico.

Gebruik van kokosolie

Kokosolie wordt voor verschillende zaken gebruikt. Zo vinden we kokosolie bijvoorbeeld terug in cosmetische producten. Maar ook in verschillende voedingsproducten.

Gerelateerde Posts

Ook Interessant:  Volledige Lijst Met De Belangrijkste IJzervoeding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code