Ongezonde levensstijl verlaagt je testosteron!

levensstijl testosteron

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Deze levensstijl verlaagt je testosteron!

Lager testosteron door slechte levensstijl

laag testosteron behandelenTestosteron is een zeer belangrijk hormoon. Misschien wel het belangrijkste van allemaal voor de gezondheid van de man. Bij de vrouw dan voor het krijgen van een normale zin in seks. In de sportwinkel of kruidenwinkel zijn er talrijke producten te koop die je testosteron verhogen. En meestal doen ze dat ook.

Maar deze supplementen kosten handenvol geld en wat de meesten niet weten, met aangepaste voeding en een aangepaste leefstijl kan je ook al heel wat doen wil je dat testosteron gehalte een duwtje in de rug geven.

Er zijn namelijk een hele boel dingen die we dagdagelijks doen, die er voor zorgen dat er minder testosteron wordt geproduceerd. Wanneer deze zaken worden vermeden of toch zeker tot een minimum worden beperkt zal hoogstwaarschijnlijk al een merkbaar verschil te zien zijn.

Overgewicht veroorzaakt een lager testosterongehalte

overgewicht en laag testosteronOvergewicht zorgt voor een toename aan het hormoon oestradiol. Het vrouwelijke geslachtshormoon. Door een toename van dit vrouwelijk hormoon gaat de testosteronproductie fiks dalen. Probeer dus om gewicht te verliezen indien je meer testosteron wil aanmaken.

Dat betekent natuurlijk niet dat we geen vette voeding mogen eten. Vetten zijn van groot belang bij de aanmaak van testosteron. Maar het is het opgeslagen buikvet die ons de das gaat om doen.

Buikvet zal ervoor zorgen dat de aromatase gaat toenemen. De aromatase is de omzetting van testosteron naar oestrogeen. Dat kan ons vaak in een vicieuze cirkel laten belanden wanneer we daar geen kordate stappen tegen ondernemen en dat buikvet kwijtspelen.

Ook Interessant:  Het Verband Tussen Zink En Testosteron

De aromatase zal ervoor zorgen dat we dus meer cortisol gaan aanmaken meer oestrogeen in het lichaam aanwezig hebben. En dus ook minder testosteron hebben. Een hoger oestrogeen zal het risico op overgewicht of verder zetten van het overgewicht nog meer in de hand werken. Doordat het metabolisme wordt vertraagd en we sneller vet zullen opslaan, dan dat we vet zullen verbranden.

De gevolgen voor het testosteron zijn dramatisch. We zullen een lager libido ervaren, spierkracht verliezen en heel wat spiermassa verliezen die dan wordt vervangen door vet. In sommige extreme gevallen van een laag testosteron zullen we erectieproblemen ervaren.

Eet en drink weinig snelle en simpele suikers.

Deze simpele suikers zorgen er immers voor dat je bloedglucosespiegel gaat stijgen. Waardoor (teveel) insuline wordt aangemaakt. Dit zorgt er op zijn beurt voor dat de testosteronproductie achteruit gaat.

Probeer deze zaken zoals frisdrank, cake, koeken… zoveel mogelijk te vermijden. En consumeer zo weinig mogelijk suiker(koolhydraten). Doe een inspanning om trage, complexe koolhydraten te eten.

Die zijn te vinden in noten, volkorenproducten, zaden… Ben je actief bezig op het werk of in de sport is het zeker aan te raden om genoeg van deze koolhydraten te eten. Ben je echter passief in je leefstijl dan hou je het gebruik van koolhydraten best zo laag mogelijk.

Soja producten eten met mate.

Soja zorgt voor een verhoogde productie van vrouwelijke hormonen. Ben je toch gek op soja, eet het dan zeker met mate. Teveel vrouwelijk hormoon doet het testosteron kelderen.

Dat kan de bekende bijwerkingen bij mannen veroorzaken waaronder de vorming van mannenborsten. Het is dan zeer moeilijk om die terug te verliezen, zeker wanneer de oorzaak oestrogeengevoeligheid betreft en niet overgewicht gerelateerd is.

Ook Interessant:  Top 10 kruiden, vitamines en mineralen die vet verbranden

Genoeg slapen

Ook door te weinig te slapen wordt er vrouwelijk hormoon geproduceerd. Dit omdat in de bijnier het hormoon cortisol wordt geproduceerd. Dat wordt later omgezet omgezet in vrouwelijk hormoon.

Wanneer de bijnier zich bezighoudt met het produceren van cortisol. Wordt de testosteronproductie lamgelegd. Het is zeker aangewezen om elke nacht 7 a 8 uur te slapen en 1 of 2x per week eens goed lang door te slapen. Om extra kracht te putten en om een tekort aan slaap in te halen.



Deel dit artikel met je vrienden:

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Bijkomende zaken die je dient te vermijden indien je wilt een hogere testosteronproductie krijgen zijn onder andere :

  • Niet roken
  • Weinig of geen alcohol
  • Weinig of geen dranken met cafeïne
  • Te weinig drinken (drink minimum 2 liter per dag)
  • Te passieve levensstijl (bewegen is zeer belangrijk voor alles, ook voor je testosteron!)

Aromatase en Cortisol blokkeren

De aromatase is zoals we reeds hebben gezegd, de omzetting van mannelijk hormoon naar vrouwelijk hormoon. Dat willen we dus niet. Of toch zo weinig mogelijk. Wat we daaraan kunnen doen is middelen gebruiken die deze aromatase en de aanmaak van cortisol verminderen tot zelfs volledig blokkeren.

Er zijn een aantal voedingsstoffen beschikbaar die we aan ons dieet kunnen toevoegen die daarbij kunnen helpen.

Zink

oesters zink testosteronZink zal ervoor zorgen dat er minder aromatase plaatsvindt. Het is een bekende anti-oestrogeen en zal helpen om het libido en het testosteron te herstellen. Daarnaast speelt dit mineraal een belangrijke rol in de aanmaak van sperma.

Mannen met een verminderde vruchtbaarheid of met een verminderd testosteron hebben al te vaak te maken met een gebrek aan zink. Dit komt dan hoofdzakelijk door te weinig zinkvoeding te eten.

Ook Interessant:  Testosteron Gel Voor Vrouwen Gebruiken

We vinden zink dan ook vooral terug in zeevruchten zoals oesters, krab en garnalen. Al is vlees ook een goede manier om de hoeveelheid te verhogen.

Het voordeel van vis en zeevruchten is dat we ook een ruime hoeveelheid omega 3 zullen innemen natuurlijk. Dat kan ons ook helpen om overgewicht aan te pakken.

We kunnen natuurlijk ook een supplement gebruiken om de aanbevolen dosis van 11 mg per dag te halen.

Vitamine D

vitamine d aanmaken zonVitamine D staat in verband met heel wat aandoeningen en gezondheidsproblemen. Ervoor zorgen dat we voldoende vitamine D in het lichaam hebben zal dus een oplossing bieden voor tal van problemen.

Eerst en vooral hebben we de gunstige werking van vitamine D op de aanmaak van serotonine. Dit zal er op zijn beurt voor zorgen dat we ons beter voelen. We zullen dus meer zin hebben om een activiteit te ondernemen.

Een adequate hoeveelheid vitamine D wordt ook in verband gebracht met een hoger testosteron. Men kon aantonen dat mannen met een laag testosteron bijna altijd te maken hadden met een verlaagd vitamine D gehalte en overgewicht hadden.

Wat er ook zal gebeuren is dat de aromatase zal verminderen. We zien dat een te hoog cortisolgehalte, de hoeveelheid serotonine in de hersenen zal uitputten. Een hogere hoeveelheid serotonine daarentegen, zal de hoeveelheid cortisol doen dalen.

vitamine d supplementVitamine D kunnen we aanmaken door in de zon te verblijven. We kunnen ze ook in kleinere hoeveelheden terugvinden in onze voeding. Daarvoor moeten we dan vis of paddenstoelen eten. Er zijn weinig andere voedingsbronnen die vitamine D bevatten. Een ander alternatief is door een supplement te gebruiken.

Ook Interessant:  Met welke voeding kan ik afvallen?

 



Sociale Media

Volg Ons Op:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

code