Niet kunnen slapen? Hier is de oplossing!

niet kunnen slapen

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Niet kunnen slapen? Hier is de oplossing!

Niet kunnen slapen?

niet kunnen slapenNiet kunnen slapen kan vaak problematisch worden. Vooral wanneer je minder energie hebt om te werken of om te studeren. Verder kunnen andere gevolgen van niet kunnen slapen optreden. Effecten zoals voortdurende hoofdpijn, een verhoogde honger waardoor overgewicht makkelijk kan ontstaan. Een lager libido en een verminderde gemoedstoestand kunnen resulteren wanneer we langdurig niet kunnen slapen.

De oorzaak is meestal altijd dezelfde

Wat kunnen we nu doen wanneer we niet kunnen slapen? De oorzaken van niet kunnen slapen kunnen verschillende redenen hebben. Meestal worden al deze redenen gereduceerd tot één ding. Stress. Stress is de grootste oorzaak wanneer we niet kunnen slapen.

Vaak hebben we dat zelf niet eens in het oog, maar soms kan het ook evident zijn. We kunnen ’s avonds in bed bezig blijven met bepaalde problemen of dingen die we nog moeten doen. Dat kan heel subtiel zijn zonder dat we het zelf gaan beseffen.

Niet kunnen slapen kan ook het gevolg zijn van teveel cafeïne. Wanneer we geregeld koffie of thee drinken is het aangeraden om na 18u geen koffie of thee meer te drinken. Teveel cafeïne zal onze hartslag en uiteindelijk bloeddruk verhogen en zal ervoor zorgen dat het moeilijker wordt om de slaap te vatten.

Ook Interessant:  Meest Effectieve Cortisol Verlagende Middelen

Slaapmedicatie is vaak voor altijd

slaapmedicatieWanneer we naar de dokter zullen gaan met het probleem dat we niet kunnen slapen. Zal die meestal een slaapmiddel voorschrijven. Dit geneesmiddel zal het probleem niet gaan aanpakken, het geneesmiddel zal er alleen voor zorgen dat we chemisch in slaap gebracht worden. Heel vaak wordt het probleem nog erger wanneer we willen stoppen met deze geneesmiddelen.

De oorzaak aanpakken waarom we niet kunnen slapen

Het is dus van groot belang dat we de oorzaak aanpakken waarom we niet kunnen slapen. We moeten dus de stress gaan aanpakken. De stress die ervoor zorgt dat we niet kunnen slapen kunnen we doen afnemen op verschillende manieren. In dit artikel gaan we de meest krachtige manier beschrijven. Op die manier zal een betere slaap worden ervaren en zal meer energie gedurende de dag beschikbaar zijn. Waardoor de belevenis van het leven leuker wordt en vooral de gemoedstoestand enorm gaat verbeteren.

Alternatief tegen slaapmedicatie wanneer we niet kunnen slapen

ashwagandha om te slapenEen zeer goed alternatief tegen slaapmedicatie is het plantaardige extract van de ashwagandha wortel.

Ashwagandha is een kruid die reeds duizenden jaren wordt gebruikt in de Ayurveda. Dit is de traditionele Indiase geneeskunde. Ashwagandha wordt gebruikt voor alle aandoeningen te behandelen die te maken hebben met stress. Omdat ashwagandha de stress op veel verschillende manieren gaat aanpakken.

Ashwagandha is een middel die de fysieke en de mentale weerstand verbetert. Ze komt voor in het Midden-Oosten en ook in bepaalde delen van Afrika.

Ashwagandha werkt op verschillende manieren en zal onder andere :

  • Gemoedstoestand verbeteren
  • Stress verlagen
  • Slaap bevorderen
  • Fysieke en mentale scherpte verbeteren
  • Cortisol verlagen
  • Angst wegnemen
  • Anti depressief effect
Ook Interessant:  Slecht slapen door stress aanpakken!

Geschiedenis van Ashwagandha

Ashwagandha heeft als botanische naam somnifera withania. De plant bevat groene bladeren met kleine gele bloemetjes en een fruit die de oranje kleur heeft. De delen van de plant zelf worden niet gebruikt voor de heilzame effecten. De wortel echter, wordt gebruikt om supplementen en extracten van te maken.

Het wordt gebruikt in India om stress te verzachten. Maar ook om het immuunsysteem te verbeteren en de algemene gezondheid te versterken.

Ook infecties zoals artritis kunnen worden behandeld met ashwagandha.

Toch zijn de meest toegeschreven werkingen angst verlagen, stress verlagen en mentale gezondheid versterken.

De ontstekingsremmende werking

Ashwagandha bevat een krachtige stof. Deze stof worden withanoliden genoemd. Deze withanoliden zijn vergelijkbaar met de werkzame stof in gingseng.



Deel dit artikel met je vrienden:

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Een andere naam voor ashwagandha is dan ook omwille van die reden, de Indiase Ginseng.

Andere voedingsstoffen in de ashwagandha plant zijn ijzer, saponines en alkaloïden.

Studies wezen uit de ashwagandha bepaalde belangrijke eigenschappen heeft.

  • Antibacterieel
  • Remmen van ontstekingen
  • Koorts weren
  • Stress verlagen
  • Angst verlagen

Bij dieren werd ook een licht anti depressante werking ontdekt. Vooral door zijn ontspannende werking op het centrale zenuwstelsel. Om die reden ervaren personen die ashwagandha gebruiken een ontspannend en relaxerend effect.

Door dit relaxerend en ontspannend effect is het makkelijker om de slaap te vatten. Mensen die niet kunnen slapen kunnen dus heel goed worden geholpen door het gebruik van ashwagandha enkele uren voor het slapen gaan.

Andere onderzoeken

Andere onderzoeken wezen uit dat de effecten van ashwagandha gelijkaardig zijn aan de effecten van lorazepam. Lorazepam wordt meestal voorgeschreven wanneer we nood hebben aan ontspanning omdat het de spieren zal relaxen en ook angst en stress zal helpen afvloeien. Deze middelen kunnen echter heel snel verslavend gaan werken en kunnen grote problemen veroorzaken wanneer we daarmee willen stoppen.

Ook Interessant:  Ashwagandha: De Ginseng van India

Uit een ander onderzoek werd getest met ashwagandha om chronische angstaanvallen te behandelen. De personen in het onderzoek kregen een dosis toegediend van 300 mg. Men kwam tot de conclusie dat de angstaanvallen met meer dan de helft waren afgenomen.

Hoeveel dien je te gebruiken?

Een normale dosis bedraagt tussen de 400 mg en 2000 mg per dag. Je begint beter met een lichte dosis en verhoogt die verder indien nodig. Vaak zijn kleine dosissen ook al zeer doeltreffend om mensen die niet kunnen slapen een betere nachtrust te gunnen.



Sociale Media

Volg Ons Op:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

code