Omega 3 vetten

omega 3

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Omega 3 vetten

Voeding met veel omega 3?

Omega 3 is voornamelijk te vinden in vette vis. Maar ook zaden, eieren en sommige noten hebben vaak een relatief hoge hoeveelheid aan omega 3 vetten. Het is heel belangrijk voor onder andere het hart-mechanisme dat er voldoende omega 3 wordt ingenomen. En ook zeer belangrijk voor de hersenen en de goede staat van de geest in het algemeen.

omega 3 vetzuren

Mensen die veel van deze vetten innemen zouden naar zeggen een verminderde kans hebben op het krijgen van alzheimer op latere leeftijd. Ook is het voor jonge kinderen van uiterste belang dat ze genoeg van deze vetten binnen krijgen voor de groei en werking van de hersenen. Vooral dan omdat in de hersenen hoge hoeveelheden (vooral DHA) vetten van de omega 3 groep te vinden zijn.

Structuur van omega 3

Omega 3 vetten kunnen hoofdzakelijk opgesplitst worden in alfa-linoleenzuur, eicosapentaeenzuur en in docosahexaeenzuur. Deze worden de afkortingen ALA, EPA en DHA gegeven.

De vetzuren EPA en DHA worden ook vaak de visvetzuren genoemd, simpelweg omdat ze hoofdzakelijk in (vette) vis voorkomen. Er wordt langs verschillende kanten beweerd dat deze vetzuren een zeer gunstige invloed hebben op het hart- en vaatmechanisme.

makreel dha epa

Uiteindelijk wordt er uit ALA vetzuren EPA en DHA gehaald bij vissen. Want vissen halen hun omega 3 vetzuren bij de planktonalgen. Die zijn zeer rijk aan ALA vetzuren, maar bevatten ook een lagere hoeveelheid DHA en EPA. Het verteringsmechanisme van de vissen splitst de ALA vetzuren dan op in EPA en DHA vetzuren. Dit is net hetzelfde wat bij mensen gebeurt.

Ook Interessant:  Top 10 Voeding Met Veel Omega 3 (Ook Plantaardig)

Er kan echter weinig ALA omgezet worden in DHA en EPA. Voor EPA is dat gemiddeld 5%. Voor DHA is dat net geen 1%. De voordelen en de eigenschappen van omega 3 worden niet veroorzaakt door ALA maar door EPA of DHA. Het is daarom van groot belang dat we toch vis of zeevruchten eten om op die manier voldoende EPA en DHA in te nemen. Voor vegetariërs en veganisten kan dat soms problemen veroorzaken.

Omega 3 vetzuren in plantaardige producten.

Mensen die hun vetten uit plantaardige producten halen en niet uit vis. Zullen hoofdzakelijk ALA vetzuren innemen. Omdat de aanwezigheid van de andere twee vetten in plantaardige producten relatief onbestaande is.

Daarom zet het lichaam deze ALA vetzuren in zeer beperkte mate dan om in EPA en DHA. Door overbevissing en andere natuurlijke factoren wordt er daarom ook overgegaan tot een zeer georganiseerd kweek programma waarbij deze algen expliciteit gekweekt worden voor hun belangrijke vetzuren. Ze worden dan vooral verwerkt in omega 3 capsules. Wat handig is voor mensen die geen of weinig vis eten.

De meeste algen bevatten ook een hoeveelheid DHA en EPA. Al is die wel een stuk lager dan in vis. Maar door gebruik te maken van een supplement met algen krijgen we wel hogere hoeveelheden omdat die dan geconcentreerd zijn.

Er is geen andere manier voor mensen die plantaardige voeding eten om aan voldoende DHA en EPA te komen. Omdat algen de enige optie zijn.

Alternatief voor omega 3 als mensen geen vis eten.

Voor de mensen die geen of zeer weinig vis eten is er niet alleen de mogelijkheid om via tabletten extra DHA en EPA binnen te nemen.

Ook Interessant:  Wat zijn de Voordelen van Visolie Capsules?

Omega 3 (ALA) is dan weer vooral te vinden in plantaardige producten zoals zaden en noten. We moeten er dus wel rekening mee houden dat deze ALA vetzuren slechts in een kleine hoeveelheid kunnen worden omgezet naar de andere 2 vetzuren.

Een supplement met algen bijvoorbeeld spirulina, is dan een zeer goed alternatief.



Deel dit artikel met je vrienden:

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

spirulina

De voordelen van omega 3

Mensen die veel van deze vetten in hun dagelijkse dieet gebruiken hebben een aantal interessante voordelen ter bevordering van de gezondheid. Zo verlaagt het de kans op vele soorten kankers.

Het kan mensen helpen bij het voorkomen van depressie tot zelfs bestrijding van de depressie zelf. Het heeft een zeer gunstige invloed op het volledige hart-mechanisme. Het werkt ontstekingsremmend en is daarom ook een zeer goed voedingsmiddel voor mensen met reuma.

Te vroeg geboren baby’s hebben er ook alle baat bij om wat extra omega 3 vetzuren binnen te krijgen. Dit omdat ze kan gerekend worden tot één van dé belangrijkste voedingsstoffen die helpen bij de vorming en de groei van de hersenen.

omega 3 supplement

Stimuleert de hersenen

De hersenen zijn voor een groot deel opgebouwd uit omega 3 vetzuren. Het gaat dan vooral om DHA en in mindere mate EPA. Het is daarom geen wonder dat mensen met voldoende omega 3 vetzuren in het lichaam, een beter geheugen hebben. Zij kunnen zich beter concentreren en beter onthouden.

Stimuleert de psyche

Er zijn heel wat onderzoeken die aantonen dat visolie een gunstig effect heeft op onze psychische gezondheid. Dit geldt voor heel wat aandoeningen. We spreken dan vooral over depressie, schizofrenie, bipolaire stoornis en ADHD.

Ook Interessant:  Omega 3 zonder vis

Ontstekingsremmend

De vetten hebben een krachtige ontstekingsremmende werking waardoor mensen met reuma of artrose heel goed kunnen worden geholpen om niet alleen de symptomen te verminderen, maar ook om de pijn te verzachten. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die visolie supplementen gebruiken minder tot geen pijnstillers moeten nemen.

Cholesterol verlagend

Een aantal wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat we de LDL cholesterol kunnen verlagen door visolie supplementen te gebruiken. De effecten zijn nog krachtiger bij de triglyceriden. We zien een enorme daling van de triglyceriden door voldoende visolie in te nemen in het lichaam.

Bloeddruk verlagen

Visolie heeft ook een bloedverdunnende werking. Daardoor zal het de bloedsomloop stimuleren en ook het hart terug gezonder maken. Waardoor we kunnen genieten van en lagere bloeddruk en een verminderd risico op hartproblemen.

Nog belangrijker dan de voordelen van omega 3 (visolie)

Naast het feit dat omega 3 een reeks voordelen te bieden heeft voor het lichaam moeten we ook rekening houden met de verhouding tussen omega 3 en het broertje omega 6. De meeste mensen hebben hier een zeer triestige verhouding. De aanbevolen verhouding bedraagt 1:1 tot 1:4. Echter hebben de meeste mensen verhoudingen die lopen van 1:10 tot 1:25.

zalm omega 3 visolie

Deze te hoge hoeveelheid omega 6 is niet altijd onze eigen fout. De meeste voedingsmiddelen die in het Westen heel vaak gebruikt worden in het dieet bevatten hogere hoeveelheden O6 dan O3. Het is dus geen wonder dat de mensen teveel O6 in het lichaam hebben.

Een uitstekende manier om deze verhouding terug positief te maken en ervoor te zorgen dat we meer zullen profiteren van de werking van omega 3. Die dus niet zal tegengewerkt worden door de O6 vetzuren is door voedingsmiddelen te eten die meer O3 bevatten dan O6.

Ook Interessant:  Plantaardige omega 3 bronnen

Voorbeelden zijn:

  • Vis
  • Zeevruchten
  • Chiazaad
  • Lijnzaad
  • In beperkte mate walnoten (Minder O3 dan O6, maar wel binnen de positieve verhouding)

walnoten omega 3

Helaas zijn er dus weinig voedingsmiddelen die meer O3 dan O6 bevatten. Toch is het zeer belangrijk om deze verhouding terug in balans te brengen.

We kunnen ook zowel een visolie supplement nemen of een plantaardig supplement gebruiken om de inname te verhogen.



Sociale Media

Volg Ons Op:
Redactie Redactie Gepubliceerd: juni 18, 2016 om 12:06 pm
Laatste update: maart 10th, 2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

code