Omega 3 zonder vis

omega 3 zonder vis


Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Omega 3 zonder vis

omega 3De voordelen van omega 3 vetzuren zijn bekend. Twee types, de DHA en EPA vetzuren kunnen helpen bij alzheimer en depressie. Meer van deze vetzuren in het bloed worden gerelateerd aan een langer leven, volgens een studie.

We weten dat vette vis een uitstekende bron zijn. Maar vette vis is niet de enige bron. Zo vind je ook omega 3 zonder vis. Indien je geen vis eet kan je natuurlijk altijd een supplement gebruiken met visolie. Doch is het altijd beter om via de voeding voldoende belangrijke vetten in te nemen.

Waarvoor hebben we omega 3 nodig?

Omega 3 heeft een aantal positieve functies in het lichaam. Zo zal het een cholesterolverlagend effect met zich meebrengen. We zien verder ook een bloedverdunnend effect. Dat is positief voor de bloeddruk want die gaat lager worden door dat effect.

Verder spelen deze vetzuren een zeer belangrijke rol voor onze hersenen. Bijna 80% van onze hersenen is opgebouwd uit DHA vetzuren. Het spreekt voor zich dat de goede werking van onze hersenen voor een groot deel afhankelijk is van hoeveel belangrijke DHA vetzuren we innemen via onze voeding.

Naast de hersenen en het hart hebben we ook nog een beschermend effect voor ons zenuwstelsel. Zo zien we dat mensen met een gebrek aan deze belangrijke vetzuren, eerder vatbaar zijn voor het krijgen van mentale stoornissen zoals depressie, bipolaire stoornis en schizofrenie.

Ook zien we een duidelijke verbetering bij mensen en kinderen met ADHD op vlak van de concentratie. Dat zou dan weer te verklaren zijn door de impact op onze hersenen en op het zenuwstelsel.

Ook Interessant:  Zink Tekort Symptomen en Oorzaken!

Voeding met Omega 3 zonder Vis

Hieronder worden 6 voedingsproducten opgesomd met omega 3 zonder vis!

Rundvlees

Een koe eet veel gras, en gras is een goede bron van O-3. Dus als de koe al dat gras verteert worden de vetten opgeslagen in het rundsvlees.

Edamame

EdamameZe zijn niet alleen lekker om te eten tijdens de sushi, de sojabonen zijn een goede bron van plantaardige omega 3. Het is de perfecte gezonde snack gevuld met vezels en eiwitten.

Lijnzaadolie

Dit is de olie van lijnzaad, geen lijnzaad in het algemeen dus. Lijnzaden zijn rijk aan vezels maar om genoeg omga 3 vetzuren in te nemen moet je toch kiezen voor de lijnzaadolie. Het is meer geconcentreerd aan omega 3 vetzuren. Afvallen met lijnzaadolie is ook een methode die zeer vaak gebruikt wordt. Omdat het de honger vlug gaat stillen, je langere tijd geen honger hebt. En omdat je natuurlijk kunt profiteren van de vele voordelen van lijnzaadolie zoals de vezels, mineralen en de gezonde onverzadigde vetzuren.

Chiazaden

Chiazaden bevatten een enorme hoeveelheid omega 3 en zijn ook rijk aan vezels, mineralen en vitamines.

We gebruiken ze het best in een yoghurt of andere melkbereiding. Ze zijn zeer hard wanneer ze rauw worden gegeten en worden daarom vermengd in vocht.

Walnoten

walnoten omega 3Alle noten bevatten de belangrijke vetzuren, maar de kampioen van de noten is toch zeker de walnoot. Walnoten bevatten van alle noten het meeste. En is daarom bij de noten zeker de beste bron van omega 3 zonder vis.

Versterkte eieren

Wanneer de kippen gevoed worden met lijnzaad, visolie of algen, leggen de kippen eieren die rijk zijn aan de belangrijke vetten. Om na te gaan of dat bij de eieren in de supermarkt zo is kan je simpelweg op de verpakking nagaan of er een label opstaat die zegt dat ze de vetten bevatten.

Ook Interessant:  Wat zijn de Voordelen van Visolie Capsules?

Besluit

Dit zijn in het kort enkele voedingsmiddelen met Omega 3 zonder vis. De vleesproducten bevatten de EPA en DHA vetzuren, terwijl de plantaardige producten met omega 3 enkel ALA vetzuren bevatten.



Deel dit artikel met je vrienden:

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Om via andere bronnen genoeg EPA en DHA vetzuren binnen te krijgen en niet alleen ALA vetzuren kan je een supplement nemen of kan je algen eten. algen zijn de enige plantaardige bron die deze EPA en DHA vetzuren bevat.

spirulina algenHet beste voorbeeld van algen die toch een redelijke hoeveelheid EPA en DHA bevatten zijn de spirulina algen. Zij hebben een uitzonderlijk hoge voedingswaarde en zullen ons bijna alle nodige vitamines en mineralen leveren. Ze worden gebruikt door vegetariërs en veganisten om een voedingstekort te vermijden maar kunnen net zo goed gebruikt worden door niet-vegetariërs of veganisten om toch de nodige voedingsstoffen in te nemen.

Voor vegetariërs zijn er tegenwoordig ook vegetarische supplementen.

Het is zo dat via plantaardige voeding, de ALA vetzuren slechts voor een klein deel kunnen worden omgezet in EPA en DHA. Onze hersenen en ons zenuwstelsel heeft vooral EPA en DHA nodig. Want ALA kunnen we niet gebruiken in het lichaam.

Het moet dus eerst worden omgezet voor we van de voordelen ervan kunnen genieten. Bij EPA kunnen we ongeveer 5% halen uit de hoeveelheid ALA. Voor DHA is nog geen 1% beschikbaar na de omzetting uit de ALA vetzuren.

Wanneer we geen vis of geen zeevruchten eten is het dus zeer moeilijk om zonder supplement te zorgen voor een adequate hoeveelheid DHA en EPA.

Ook Interessant:  Plantaardige omega 3 bronnen

De verhouding tussen omega 3 en 6

Chiazaden zijn samen met lijnzaden de enige bronnen die meer omega 3 dan 6 bevatten. Het is dus niet alleen belangrijk dat we zorgen voor voldoende O-3. Maar ook de verhouding tussen O-3 en O-6 moet gelijkmatig verlopen.

De meeste mensen hebben een zeer ongunstige verhouding. Dat komt doordat we zoveel zonnebloemolie en andere plantaardige oliën gebruiken in onze voeding. Het gebruik van chiazaad of lijnzaad, of door de oliën daarvan te gebruiken zal ons dus helpen om de verhouding terug in balans te brengen.

omega 3 supplementenEen goede verhouding bedraagt tussen de 1 op 1 en de 1 op 4. Echter hebben teveel mensen een verhouding die kan oplopen tot wel 1 op 25. Het spreekt voor zich dat we dan niet kunnen genieten van de vele voordelen van omega 3. Maar dat de werking ervan volledig in het niet gedaan wordt door de enorme hoeveelheid omega 6.

Het is jammer genoeg een feit dat één van de enige voedingsmiddelen met een gunstige verhouding behoren tot de visvoeding. En indien we geen vis eten dan is er maar weinig als alternatief mogelijk. Zoals we hebben gezegd kunnen we dan de chiazaden en lijnzaden gebruiken. Of de oliën daarvan mengen in onze voeding en gerechten.

We kunnen ook een supplement gebruiken. Ofwel kunnen we dat doen op basis van visolie capsules. Of we kunnen een vegan supplement gebruiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code