Kan ik teveel vitamine D opnemen?

vitamine d overdosis


Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Kan ik teveel vitamine D opnemen?

Vitamine D of de zonnevitamine is één van de meest onderschatte voedingsstoffen in ons lichaam. We kunnen ze praktisch alleen maar halen uit de zon en uit supplementen. Toen we 30 jaar geleden dezelfde vraag hadden gesteld dan kregen we vast een zeer kort en bondig antwoord. In 2017 weten we echter de deze stof kan worden gezien als een vitamine, een hormoon en als een zeer krachtig antioxidant.

Het zal het immuunsysteem versterken en daarbij de aanmaak van witte bloedcellen helpen stimuleren. Die zullen dan weer afweercellen kunnen aanmaken waardoor we beter bestand zijn tegen ziekten en virussen.

Verder krijgen we een betere opname van calcium, die heeft de vitamine D nodig om te kunnen worden opgenomen in het lichaam. Verder krijgen we een beschermend effect tegen osteoporose. Dit is vooral voor oudere vrouwen van toepassing.

Maar er is veel meer. Vitamine D wordt in verband met een reeks andere problemen en gezondheidsaandoeningen. Ervoor zorgen dat we voldoende van deze stof innemen heeft dus een groot aantal voordelen voor ons lichaam.

Bijvoorbeeld :

Maar is het dan nodig om uitzonderlijk hoge hoeveelheden te gaan gebruiken?

vitamine d overdosisTeveel van iets goeds is altijd slecht. Teveel vitamine D kan een abnormaal hoog calciumgehalte veroorzaken, dat kan zorgen voor misselijkheid, constipatie, verwarring, abnormaal hartritme en nierstenen.

We kunnen dus problemen krijgen wanneer we een te hoge waarde hebben in ons lichaam. We moeten hier wel bij melden dat we dit op een natuurlijke manier niet kunnen verkrijgen. Een zodanig hoge waarde kunnen we alleen maar bekomen door het gebruik van supplementen.

Ook Interessant:  Vitamine D Aanvullen met Voeding en Zon!

Vitamine D overdosis door supplementen

Het is bijna onmogelijk om teveel vitamine D aan te maken door de zon en op te nemen via de voeding. Tenzij je natuurlijk veel levertraan drinkt. Bijna alle vitamine D overdosis komt van supplementen.

We kunnen dit onmogelijk krijgen door blootgesteld te worden aan overdreven veel uren zonlicht. Omdat het lichaam zich daaraan gaat aanpassen, en mindere hoeveelheden van de stof zal gaan produceren wanneer er teveel in het lichaam aanwezig zijn.

Waarom doet men zoiets?

supplementMen heeft ergens gelezen dat de stof goed is voor een of ander kwaaltje. En daarom worden soms enorm hoge doseringen gebruikt om hetzelfde effect te bekomen.

We zien hetzelfde voorbeeld bij zink tabletten.

Hoge hoeveelheden zink kunnen het testosteron verhogen, tot boven het normale gemiddelde. Bodybuilders gingen dan ook massaal zink tabletten slikken. Waarbij vaak ongewoon hoge dosissen gebruikt werden, om maar een hoger testosteron te bereiken. Dat mondde dan uiteindelijk na enkele weken uit in problemen met de prostaat.

Hetzelfde geldt hier bij een vitamine d overdosis. We zullen niet kunnen profiteren van de voordelen wanneer we zulke hoge dosissen gaan gebruiken. Integendeel. We krijgen problemen zoals we in de inleiding hebben beschreven.

Vitamine D wordt verder ook nog in verband gebracht met :



Deel dit artikel met je vrienden:

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Hoewel zowel tijdens de onderzoeken naar de effecten bij prostaatkanker, of naar de verhoging van het testosteron en het bestrijden van depressie, in geen enkel geval schadelijke doseringen gebruikt werden.

Ook Interessant:  Extra vitamine D tijdens wintermaanden met zonnebank?

Dagelijkse dosis vitamine D

vitamine d supplementDe dagelijkse aanbevolen dosis voor vitamine D voor volwassenen niet ouder dan 70jaar is 600 IU. Een dosis van 2.000 IU per dag (via supplementen) wordt nog steeds gezien als veilig. Voor kinderen is dat 1.000IU.

Verder werd gesteld dat 4.000 IU per dag voor volwassenen kan worden gezien als onveilig. Voor kinderen van 4 tot 8 jaar is dat 3.000 IU en voor kinderen jonger dan 4 is dat 1.000 IU.

Toch zijn er studies die aantonen dat voor sommige gezonde volwassenen 10.000 IU nog steeds geen vitamine D overdosis is. De meningen zijn verdeeld. Verder is er geen bewijs gevonden dat hoge dosissen (boven de 4.000 IU) enig extra voordeel hebben op de gezondheid.

Hoge doseringen hebben geen enkel nut

Het lijkt geen enkel voordeel te hebben om teveel vitamine D op te nemen. De voordelen van vitamine D bij 4.000 (IU) zullen hetzelfde zijn als bij 10.000 (IU).

Hoge dosissen vitamine D worden het meest genomen door sportmensen die aan krachttraining doen. Omdat ze willen de vetverbranding gaan stimuleren en voor de mogelijke verhoging van het mannelijk hormoon testosteron.

Bij welke dosis ontstaat een vitamine D overdosis?

Een overdosis vitamine d komt heel zelden voor. Ook niet bij mensen die supplementen gebruiken. Omdat er een heel ruime marge bestaat tussen wanneer de symptomen van de overdosis gaan opkomen, en het maximum aanbevolen gebruik.

Hierboven spreken we dat 10.000 IU nog steeds als gezond wordt gezien door sommige bronnen (hoewel wij zeker niet meer dan 4.000 IU aanraden).

Men spreekt van misselijkheid en overgeven bij doseringen van 50.000 IU en dit gedurende enkele weken. Andere symptomen zijn een verminderd hongergevoel, verwardheid en nierproblemen.

Ook Interessant:  Vitamine D remt prostaatkanker

Hoe behandelen?

De behandeling is zeer logisch. De dokter zal aanraden om onmiddellijk te stoppen met het nemen van zulke hoge doseringen.

Soms worden hoge doseringen wel gebruikt om een vitamine D tekort te behandelen. Maar wanneer deze waarden uitzonderlijk hoog liggen, zullen de bloedwaarden heel vaak gecontroleerd worden door de arts.

Op eigen initiatief een vitamine D tekort behandelen met extreem hoge dosissen heeft ook geen enkele zin. We kunnen bijvoorbeeld wel, wanneer we vrezen voor een gebrek aan vitamine D, enkele weken 200% van de ADH gebruiken via een supplement. Dit is dan 1.200 IU. Dan zitten we nog steeds ver binnen de marge en zullen we niet moeten vrezen voor een vergiftiging.

Komt zeer zelden voor

Hoewel het probleem zeer zelden voorkomt kunnen mensen met gezondheidsproblemen toch een verhoogd risico lopen. Dit zijn dan mensen met leverziekten of nierproblemen.

Ook wanneer bepaalde vochtafdrijvende middelen of vochtafdrijvende medicatie wordt gebruikt kan er een verhoogd risico bestaan.

Hoewel het geen enkel wetenschappelijk nut heeft om dosissen hoger dan 4.000 IU te nemen.

De oplossing om dit probleem te verhinderen is dus om geen hogere doseringen te gebruiken. Wanneer we er toch geen enkel voordeel mee kunnen doen. Waarom zouden we dan zulke hoge dosissen gebruiken?

Het is inderdaad wel zo dat de voordelen van vitamine D toenemen wanneer dosissen tussen de 1.500 IU en de 3.000 IU worden genomen. Maar boven de dosis van 4.000 IU zijn via wetenschappelijke onderzoeken geen enkele extra voordelen ontdekt. Er zijn ook niet meteen bijwerkingen ontdekt, maar toch kan je jezelf afvragen, waarom is het nodig?

Ook Interessant:  Vitamine D tekort? Hoe verhelpen?

Een supplement gebruiken en de dagelijkse aanbevolen dosis respecteren is het beste wat we kunnen doen om dit probleem te voorkomen.

Redactie Redactie Gepubliceerd: juni 15, 2016 om 10:18 am
Laatste update: maart 12th, 2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code