Zijn veel eiwitten eten gezond?

veel eiwitten gezond


Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Zijn veel eiwitten eten gezond?

Proteïnes eten gezond? Inleiding

zijn eiwitten gezondWat gebeurt er met je lichaam wanneer je heel veel eiwitten gaat eten? Zijn ze gezond? Dat kan hoofdzakelijk met JA beantwoord worden. Wel zijn er een aantal studies die aantonen dat je toch moet rekening houden met een aantal belangrijke zaken rond het eten van relatief veel eiwitten. Geen enkele andere groep mensen eet meer proteïnes dan sportmensen.

Met name vooral de krachtsporters. Om spiermassa op te bouwen en om ze te behouden is immers een hoge eiwit-inname nodig. Dus geen enkele andere groep mensen kan meer geschikt zijn om te bestuderen op vlak van de eiwit effecten.

Wanneer zijn ze ongezond?

dierlijke eiwitten ongezondAls je teveel van een bepaalde stof inneemt is het bijna altijd ongezond voor je lichaam. Dus grofweg gezegd zou een hoge inname van eiwitten (2.5gr per kg lichaamsgewicht) ongezond zijn. Maar proteïnes bevatten aminozuren. En elk soort product heeft zijn eigen specifieke aminozuren.

Het is dus niet verstandig om ze te eten van hetzelfde voedingsmiddel. Bijvoorbeeld enkel uit vis en vlees, of kaas en melk. Meestal zijn er ook andere voedingsmiddelen zoals een groot aantal koolhydraten of veel ongezonde vetten in een product met veel eiwitten. Wie teveel rood vlees eet bijvoorbeeld zal teveel verzadigde vetten binnen krijgen en een verhoogde kans op darmkanker in de hand werken.
eiwitten uit zuivelVeel eiwitten eten uit zuivelproducten kan dan de nieren aantasten. Waarschijnlijk door de hoge calciumwaarden. Caclium heb je nodig. Maar indien teveel is dat niet goed voor je lichaam.

De meest gezonde proteïnes zijn te vinden in plantaardige eiwitten. Uit plantaardige producten heeft als voordeel dat ze bestaan uit hoofdzakelijk onverzadigde vetten. En niet uit verzadigde vetten zoals in vlees en andere dierlijke bronnen van proteïnen.

Ook Interessant:  11 gratis recepten Dash Dieet Plan

Het is echter wel zo, dat we minder plantaardige eiwitten kunnen opnemen en gebruiken in het lichaam. Wanneer we pindanoten eten bijvoorbeeld, dan zijn we goed voor zo’n 18 gram eiwitten per 100 gram. Daarvan zullen we echter slechts iets meer dan de helft daadwerkelijk kunnen opnemen in het lichaam.

Hetzelfde geldt voor mineralen en vitamines die afkomstig zijn uit plantaardige voeding. Toch blijft dit soort voeding een stuk gezonder dan de eiwitten halen uit vlees. Er zijn enorm veel verschillende bronnen van plantaardige eiwitten. Denk dan maar aan noten, zaden, peulvruchten en groenten. Zelfs sommige fruitsoorten zoals sinaasappel en banaan bevatten eiwitten. Natuurlijk is de hoeveelheid proteïnes niet hetzelfde als die in vlees. Maar de gezondheid heeft er enorm veel voordeel bij.

Wanneer zijn veel eiwitten eten gezond?

pistache noten plantaardige eiwittenIndien je proteïnes gaat eten uit verschillende voedingsbronnen zal je geen problemen ondervinden met je gezondheid.

Je eet dus normale porties vlees, kaas, melk, vis, soja. Zo eet je veel eiwitten uit verschillende voedingsmiddelen. Maar vooral verschillende andere bronnen van mineralen, vetten, vitamines en suikers.

Het is logisch dat iemand die elke dag 400 gr varkensvlees eet om aan zijn dagelijkse eiwitbehoefte te raken een hoger risico zal lopen op gezondheidsproblemen dan iemand die 150 gr vis, 100 gr magere kaas, 100 gr noten, 250 gr magere yoghurt eet per dag. Proteïnes eten is gezond, zolang het een gevarieerde voeding betreft. Voeding met veel eiwitten zijn onder andere: noten, zaden, melkproducten, vlees, vis en volkoren producten.

Gerelateerde Posts

Ook Interessant:  Welke vetten zijn goed voor de gezondheid?

Redactie Redactie Gepubliceerd: juni 18, 2016 om 1:31 pm
Laatste update: maart 9th, 2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code