Vitamine D Aanvullen met Voeding en Zon!

vitamine d aanvullen


Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Vitamine D Aanvullen met Voeding en Zon!

Vitamine D is essentieel voor gezonde beenderen. Toch komt er meer en meer onderzoek naar deze belangrijke stof. De voordelen lopen nu reeds op tot in de honderden.

Zo gaat Vitamine D gelinkt met kanker, testosteron, prostaat, depressie, slaapgedrag, overgewicht en vele andere gezondheidsperikelen. Om die reden is het dus belangrijk dat we zorgen voor voldoende van deze stof.

Levertraan

levertraanMeteen de beste bron aan vitamine D! Uitstekend om te kunnen vitamine D aanvullen met voeding! Vroeger, voor er tabletten bestonden werd dit toegediend aan kinderen om hen de winter te laten doorkomen zonder ziektes. Toen wist men nog niet volledig waarom levertraan zo goed bleek te werken tegen ziektes.

Nu,  met verder onderzoek weten we echter dat de hoge hoeveelheden vit D en A er voor een groot deel voor verantwoordelijk zijn. Met zijn 1.500 IU per soeplepel is levertraan meteen de beste leverancier van de belangrijke zonnevitamine!

Zalm

zalmVette vis kan een goede bron zijn van vitamine D. Vette vis zoals bijvoorbeeld zalm, makreel, tonijn, paling. 100 gram zalm is goed voor 500IU. De aanbevolen dagelijkse dosis voor is 600IU voor een volwassene onder de 70 jaar.

Het kan natuurlijk altijd geen kwaad om te zorgen voor 1000 IU per dag. Dan kunnen we ons een mindere dag veroorloven, we blijven steeds nog voldoende van de stof in het lichaam behouden.

Tonijn in blik en sardines in blik bevatten vitamine D en zijn meestal goedkoper dan verse vis.

De prijs is niet het enige voordeel, ze zijn ook langer houdbaar in blik. Dat maakt het makkelijk om ze op te bergen en te gebruiken wanneer nodig. De light versie van tonijn in blik bevat de meeste vitamine D. Ongeveer 130IU per 100gram.

Ook Interessant:  De 9 Beste Bronnen Van Magnesium Voeding!

Paddestoelen

De paddestoelen die voldoende zon krijgen kunnen ook de vit D aanmaken. Dit is handig voor vegetariërs die toch willen vitamine D aanvullen met voeding. Het zijn vooral de shi-take paddestoelen die de hoogste hoeveelheid bevatten. Andere bevatten ook een hoeveelheid maar is sterk afhankelijk van hoeveel zon ze hebben gekregen.

Melk

melkBijna alle melksoorten bevatten vitamine D. Algemeen gezien bevat een glas melk van 250ml minstens 100IU. Yoghurt bevat ongeveer dezelfde hoeveelheid. Sommige soorten sojamelk bevatten ook vit D.

Melk zal er ook voor zorgen dat we voldoende calcium innemen. Voor de aanmaak van vit D is calcium nodig. Een calcium tekort kan eenvoudig resulteren in een vitamine D tekort. Zorg voor voldoende calcium in het dieet. Voor de optimale aanmaak van vit D. Omgekeerd kan ook natuurlijk. Een calcium tekort kan duiden op te weinig vitamine D.

Vruchtensap verrijkt met D

Sommige soorten vruchtensap kunnen helpen vitamine D aanvullen met voeding. Het zal meestal op de verpakking te lezen zijn dat ze zijn bewerkt en de hoeveelheid zal ook te lezen zijn. Nog een goed alternatief voor mensen die geen vlees of vis eten dus om te zorgen voor een adequate inname.

Supplementen

supplementenVitamine D supplementen kunnen helpen om je dagelijkse dosis te halen en op die manier geen  tekort op te bouwen. Het voordeel is dat je er geen huidkanker van zal krijgen door teveel blootgesteld te worden aan zonlicht. Opgelet bij het nemen van hoge dosissen want dat kan giftig zijn wanneer ermee overdreven wordt. De maximum dosis wordt gesteld op 4.000IU. Mits de dagelijkse aanbevolen dosis 600 IU betreft is dat wel een enorm grote marge.

Ook Interessant:  Helpt Vitamine D depressie voorkomen?

Eieren

Eieren zijn een makkelijke manier om meer van de stof in te nemen. Ze zijn populair in vele soorten ontbijt, lunch en desserten. Vit D komt voor in het wit van het ei. Toch is het belangrijk om het hele ei te eten en niet enkel het wit. Omdat in het eigeel ook andere belangrijke vitamines zitten zoals de vitamine B12.

Ontbijtgranen

Net zoals bij de vruchtensappen zijn er ook sommige merken ontbijtgranen die zijn bewerkt met de stof. Ze bevatten ook vaak een hoge hoeveelheid en zal dan ook op de verpakking te lezen zijn. Het is niet altijd makkelijk om voldoende via de zon op te nemen. Om die reden kunnen deze producten ideaal zijn om te kunnen vitamine D aanvullen met voeding.



Deel dit artikel met je vrienden:

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Rundlever

Het is misschien niet de meest smakelijke bron van vitamine D. Maar 100 gram gekookte rundlever bevat 50 IU aan vit D. Rundlever is ook rijk aan vitamine A, B12 en het mineraal ijzer. Rundlever bevat ook veel cholesterol dus misschien toch beter gaan voor een vis alternatief.

Voldoende rood vlees eten is een uitstekende manier om een ijzertekort te vermijden. Daarnaast krijg je nog enkele eenheden VitD als extra toevoeging.

Zonlicht

zonlicht vitamine dZonlicht wordt door de huid omgezet in vit D. Wanneer je elke dag zo’n 30 tot 45 minuten in de zon vertoeft, zou dat genoeg moeten zijn voor de dagelijkse aanbevolen dosis.

Wanneer je in hogere gebieden woont, of wanneer je ouder wordt, een donkere huid hebt, zal de zon er niet kunnen voor zorgen dat je er  genoeg aanmaakt. Zonlicht opnemen door het venster zal ook niet werken om voldoende aan te maken.

Ook Interessant:  Afvallen met lijnzaadolie

Zonnebank

Mensen met een hoger risico op vitamine D tekort kunnen als alternatief ultraviolet lampen gebruiken om hun dagelijkse hoeveelheid vit D op te schroeven. Extra vitamine D tijdens de wintermaanden door de zonnebank kan helpen. Toch moet er rekening gehouden worden met de risico’s op huidkanker en moeten de ogen beschermt worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code