Helpt Vitamine D depressie voorkomen?

Vitamine D depressie


Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Helpt Vitamine D depressie voorkomen?

Onderzoekers hebben momenteel de indruk dat vitamine D depressie kan helpen voorkomen of verzachten.

winter depressie gebrek aan zonlichtDit is een veel voorkomende aandoening. Wanneer men depressief is voelt men zich neerslachtig, verdrietig, slecht. Deze gevoelens duren meer dan enkele weken. De symptomen van de aandoening kunnen het dagelijkse leven in de weg staan en kunnen voor sommige mensen zeer ernstig zijn. Je kan intresse in het leven verliezen en geen genot meer ervaren in wat je doet, moeite hebben met beslissingen nemen of zich te concentreren, zich ongelukkig voelen voor het grootste deel van de tijd.

Er zijn meerdere oorzaken van de ziekte. Onderzoekers hebben nu ontdekt dat vitamine D een belangrijke rol kan spelen in de psychologische gezondheid en bij depressiviteit. Vitamine D reageert op de plaatsen in de hersenen die gelinkt worden aan de ziekte. Maar hoe vitamine D depressie concreet gaat verzachten en hoe de Vit D werkt in de hersenen is nog niet volledig duidelijk.

Er zijn een heleboel onderzoeken uitgevoerd naar de link tussen vitamine D depressie en het voorkomen ervan.

zonnebaden vitamine dOnderzoek toonde een link aan dat een tekort aan vitamine D depressie en dan vooral de symptomen ervan, kan verhogen. Hoewel het niet vaststaat of die vitamine D tekorten de ziekte veroorzaken of dat de aandoening juist het vitamine D tekort veroorzaken.

Vitamine D tekort is één van de vele factoren die kunnen bijdragen aan een depressieve bui. Er kunnen veel andere factoren een rol spelen in het ontstaan van de aandoening. Dat maakt het moeilijk om te zeggen met zekerheid of het nemen van extra vitamine D depressie zal behandelen.

Omwille van de vele verschillende onderzoeken, en omdat dit soort onderzoeken relatief recent zijn, wordt het zeer moeilijk om met zekerheid te zeggen wat de rol van vitamine D is in het voorkomen of behandelen van depressie.

Ook Interessant:  Calciumtekort door te weinig vitamine D

Wat is depressie

depressie meisjeWe voelen ons allemaal wel eens verdrietig of ongelukkig p sommige momenten in ons leven. Voor het grootste deel van de tijd duren die gevoelens niet langer dan een week en verstoren ze het dagelijks leven niet. Wanneer men zich zo voelt kan er worden gepraat met een vriend of vriendin en dan gaat het meestal wel terug beter.

Wanneer men last heeft van deze aandoening dan blijven deze gevoelens weken soms zelfs maanden aanhouden. Ze kunnen het dagelijkse leven beginnen verstoren. De ziekte kan gaan van zeer licht tot zeer ernstig. Wanneer het gaat om een lichte depressie kan je nog steeds verder met het uitvoeren van dagelijkse activiteiten. Wanneer het een zeer ernstige depressie betreft kan dat levensbedreigend zijn, omdat je de wil om te leven kunt verliezen.

De aandoening komt zeer vaak voor. Ongeveer 1 op 10 krijgt er wel eens mee te maken, waarvan 1 op de 3 zeer ernstig beschouwd kan worden. De ziekte wordt ook gelinkt aan bepaalde groepen mensen. Zo heb je bijvoorbeeld meer kans op de aandoening wanneer je:

  • Diabetes, hartziekte of een andere chronische aandoening hebt
  • Wanneer je ongezond leeft (roken, overmatig alcohol, overgewicht)
  • Vrouw bent
  • Tussen 45 en 65 jaar oud bent

Hoe voelt iemand zich met een depressie?

ongelukkig depressieMensen lijden onder de aandoening, soms gaan mensen met deze ziekte andere mensen mijden. De symptomen kunnen soms onduidelijk zijn voor jezelf en gebeurt het vaak dat een vriend of vriendin je erop wijst dat je gedrag of persoonlijkheid veranderd is. De symptomen kunnen ook fysisch van aard zijn, waardoor je gaat denken dat je gewoon vermoeid bent.

Dit zijn de meest voorkomende symptomen van depressie.

  • Geen genot meer hebben
  • De zin in het leven verliezen
  • Zich meestal ongelukkig voelen
  • Vermoeid zijn en slecht slapen
  • Zelfvertrouwen verliezen
  • Mensen vermijden
  • Zich wanhopig, leeg voelen

Wanneer je deze symptomen reeds voor enkele weken hebt dan praat je daar beter over met een arts (psycholoog).

Wat veroorzaakt depressie?

Het kan worden veroorzaakt door een aantal verschillende dingen. Soms kan het ook om één enkele reden gaan, zoals de dood van een partner, vriend. Maar meestal zijn het meerdere factoren of gebeurtenissen die een rol spelen in de ontwikkeling ervan. De oorzaken zijn verschillend van persoon tot persoon. De meeste oorzaken van daarvan zijn:

  • Grote veranderingen in je leven – zoals een scheiding, een andere job, verhuizen, de dood van een geliefde
  • Fysieke ziekte – zoals kanker, artritis, problemen met hormonen
  • Je situatie – Alleen zijn, arm zijn, gestresseerd zijn
  • Depressie in de familie – Wanneer één van de ouders te maken kreeg met de aandoening, dan heb je een verhoogd risico om zelf last te krijgen
  • Je persoonlijkheid – Sommige mensen zijn meer vatbaar. Dat kan komen door hun verleden of genetisch.
  • Overmatig alcoholgebruik
Ook Interessant:  Ongezonde levensstijl verlaagt je testosteron!

Kan Vitamine D depressie voorkomen?

vitamine d tegen depressieEen theorie kan zijn omdat vitamine D de aanmaak van serotonine in de hersenen stimuleert. Vitamine D is belangrijk voor een gezond stel beenderen en onderzoeken ontdekken nu ook dat vit D belangrijk kan zijn voor vele andere redenen. Het speelt een belangrijke rol in het optimaal functioneren van het lichaam, alsook de ontwikkeling van de hersenen.

Vit D receptoren zijn gevonden in vele delen van de hersenen. Receptoren bevinden zich aan het uiteinde van een cel, waar ze chemische signalen ontvangen. Door zichzelf aan de receptoren vast te maken, geven deze chemische signalen een bevel aan de cel om iets te doen. Bijvoorbeeld om op een bepaalde manier te reageren.



Deel dit artikel met je vrienden:

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Sommige van die receptoren in de hersenen zijn receptoren voor vit D. Dat betekent dat vit D fungeert met de hersenen op een bepaalde manier. Deze receptoren zijn gevonden in plaatsen in de hersenen die in verbrand worden gebracht met de ontwikkeling ervan. Om die reden is vitamine D gelinkt met depressie en andere mentale gezondheidsproblemen.

Hoe vit D werkt op de hersenen is niet volledig begrepen. Een verklaring is dat het aantal chemische stoffen zoals serotonine helpt verhogen. Veel medicatie tegen de ziekte heeft een soortgelijke werking. Om die reden hebben onderzoekers geconcludeerd dat vitamine D depressie kan helpen verzachten, doordat ze het serotonine gehalte helpen verhogen. Dat is echter wel een sterke aanwijzing om te stellen dat vitamine D depressie kan verzachten.

Wat zegt het onderzoek over vitamine D depressie?

Het aantal onderzoeken naar het verband vitamne D depressie is aan het toenemen. Dit is een complex onderzoeksgebied en het slechts recent dat grote studies over vitamine D en depressie zijn opgedoken.

Ook Interessant:  Haaruitval door tekort aan vitamine D?

Toch zijn er een aantal goede onderzoeken uitgevoerd de laatste jaren die specifiek naar vitamine D en depressie gaan kijken.

Er werden in totaal 13 onderzoeken gedaan naar vitamine D en depressie waarin 31.000 mensen deelnamen. De studie toonde aan dat er een relatie bestaat tussen vit D tekort en depressie. Hoewel het niet zeker is of het vitamine D tekort de depressie veroorzaakt, of dat de depressie het vitamine D tekort veroorzaakt. Men is dus niet zeker om te zeggen vitamine D voorkomt depressie.

Een studie in 2008 uit Noorwegen ontdekte dat mensen met een tekort aan vitamine D in het bloed, meer symptomen hadden. Onderzoek toonde ook aan dat het nemen van vitamine D supplementen (in hoge dosissen). De symptomen hielp verminderen. Het grootste effect van vitamine D was bij de mensen met de meest ernstige symptomen.

Hoewel deze studie werd gedaan op mensen met overgewicht, is het niet mogelijk te zeggen of deze resultaten hetzelfde zullen zijn bij iedereen. De deelnemers namen ook een calcium supplement. Het is ook mogelijk dat calcium samen met vit D het positieve effect veroorzaakte.

Een tweede studie uit Noorwegen keek of de symptomen konden gelinkt worden aan vit D niveau’s in het bloed. De studie onderzocht of het nemen van een vitamine D supplement de symptomen van depressie kon verminderen bij mensen met een vitamine D tekort.

Deze studie toonde aan dat een laag gehalte gelinkt wordt aan de ziekte, dat mensen met een D tekort bij het nemen van een supplement geen vermindering van de symptomen van depressie merkten. In dit onderzoek werd besloten dat het vit D gehalte in het bloed eerder een resultaat van de ziekte kan zijn, en niet een oorzaak ervan.

Deze studie werd echter uitgevoerd op mensen met geen of zeer lichte symptomen van depressie. Daarom werd beweerd dat bij mensen met ernstigere symptomen het resultaat helemaal anders zou zijn geweest.

Ook Interessant:  Vitamine D remt prostaatkanker

vitamine d aanmaken huid

Conclusie van de onderzoeken verband tussen Vitamine D depressie?

– Onderzoek wees uit dat er een link bestaat tussen een vitamine D tekort of laag gehalte in het bloed en symptomen van de aandoening.

– Onderzoek heeft niet duidelijk kunnen aantonen of een tekort de ziekte veroorzaakt. Of dat de depressie juist het tekort veroorzaakt.

– Een vit D tekort kan één van de vele factoren zijn die bijdragen aan een depressieve bui. Er kunnen veel andere factoren een rol spelen, dat maakt het zeer moeilijk om te zeggen wat juist de verbetering veroorzaakt.

– De effecten van vit D op depressie hebben een lange tijd nodig om te werken.

– Mensen met de ziekte blijven meestal binnen, dus kunnen ze op een natuurlijke wijze niet genoeg aanmaken via de zon.

– Extra vit D nemen helpt enkel wanneer men reeds depressief is.

Wat betekent dat nu concreet?

Het staat niet vast of het nemen van een supplement of meer in de zon vertoeven om ze aan te maken gaat helpen om de symptomen van depressie te verminderen of om die te vermijden. Onderzoek heeft nog niet duidelijk kunnen aantonen of de aandoening veroorzaakt wordt door een tekort, of dat het net de depressie is die het vit D tekort veroorzaakt.

Wanneer je last hebt van een depressie en je wilt supplementen nemen is het niet zeker dat het de symptomen gaat verminderen. Het zal de symtomen zeker niet verergeren zolang je niet boven de 10.000IU per dag gaat innemen.

In de zon vertoeven om er meer aan te maken verhoogt de energie in het lichaam en werkt positief op de gemoedstoestand.

Bronnen:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24632894

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4011048/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23377209

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2908269/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code