Vitamine D voor meer testosteron

vitamine d testosteron


Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Vitamine D voor meer testosteron

vitamine d testosteronBen je geen voorstander van de zon? Hou je er niet zo zeer van om in de zon te liggen? Dat zal misschien vlug veranderen. De stof die je aanmaakt door in de zon te vertoeven heet namelijk vitamine D. En deze stof is van groot belang bij de aanmaak van het mannelijk androgeen hormoon testosteron.

Omdat door zonlicht cholesterol wordt omgezet in vitamine D is het zonlicht dat we krijgen voor onze huid zeer belangrijk. Ze kan zelfs worden gezien als een soort hormoon. Omdat het nieuwe bloedvaten kan helpen aanmaken.

Maar niet alleen dat. De stof controleert een heel klein deel van onze genen. Maar daarbij zitten juist de bepaalde genen die zorgen voor de aanmaak van het mannelijk hormoon testosteron.

Dit gebeurt in de leydigcellen. Vitamine D is dus van groot belang. Zeker als je weet dat bijna de ganse westerse bevolking een tekort heeft aan deze stof. Niet alleen door het tekort aan zonlicht, maar ook omdat onze voeding weinig van deze vitamines bevat.

Verband vitamine D en testosteron.

testosteron manEr werd vroeger al ontdekt dat krachtsporters meer progressie maken als ze veel vitamine D in hun bloed hebben. Misschien is dit wel de reden.

Onderzoekers aan de Oostenrijkse universiteit van Graz deden een onderzoek op het verband tussen testosteron en vitamine D en kwamen tot de conclusie dat mannen met een hogere hoeveelheid in hun bloed, ook hogere testosteronwaarden scoren.

Het testosterongehalte bij de gemiddelde man is na de zomer altijd het hoogst. Dit dankzij de zon. In de winter is het testosterongehalte altijd een stuk lager.
Het werd ook duidelijk dat mannen met een te laag testosteron, ook te weinig vit d in hun bloed hadden.

Ook Interessant:  Helpt Vitamine D depressie voorkomen?

Meer vitamine D betekent meer testosteron

Het verschil in testosterongehalte wordt hoger naarmate er meer vitamine D in het lichaam aanwezig is. Met voeding en zonlicht alleen zal er al een klein verschil te merken zijn.

Maar het verschil wordt dermate groter wanneer mannen vitamine D supplementen nemen. Een multivitamine is daarvoor niet zo geschikt omdat ze maar hele kleine gehaltes bevatten.

Hoewel we tijdens de zomer niet meteen naar supplementen hoeven te grijpen. Men kon vaststellen dat slechts 15 minuten blootstelling aan vlak zonlicht, reeds voldoende kan zijn om de dagelijkse hoeveelheid aan te maken. Op die manier kunnen we dus reeds genieten van de testosteron verhogende effecten.

shiitake paddenstoelen vitamine dEen goeie tip voor het klaarmaken van de paddenstoelen. Daarvoor kunnen we gelijk welke soort padddenstoelen nemen eigenlijk. We dienen ze enkele uren voor gebruik te laten liggen in de zon. Dat kan in de keuken op de vensterbank waar zonlicht binnenkomt. Maar nog beter is om ze buiten te leggen in de zon. Op die manier kunnen ze op merkwaardige wijze nog steeds een bepaalde hoeveelheid van de stof aanmaken via het zonlicht.

Toch wordt er zeker in de winter best overgegaan naar een puur vitamine D supplement. Met tussen de 500 en 1000 eenheden vitamine D. Bij de mannen die deze supplementen nemen zijn de testosteronwaarden een heel stuk hoger.

Serotonine

Een ander mogelijk werkingsmechanisme is zijn serotonine verhogende werking. Wanneer we een adequate dosis aanmaken via de zon of via een supplement zal de hoeveelheid serotonine in de hersenen gaan toenemen. Dat zorgt ervoor dat we ons beter en gelukkiger voelen. Op die manier zullen we onrechtstreeks ook hogere hoeveelheden testosteron gaan aanmaken en zal het libido verhogen.

Ook Interessant:  Zink Tekort Symptomen en Oorzaken!

Vitamine D voedingsmiddelen

Deze lijst is zeker niet lang, toch kunnen we stellen dat bijna alle soorten vis een relatief gezonde hoeveelheid bevatten. De beste voorbeelden zijn zalm, makreel, sardines en tonijn. Maar ook zeevruchten kunnen helpen om de hoeveelheid te doen stijgen in ons lichaam. We denken dan vooral aan oesters, garnalen en mosselen of krab.

Verder bevatten eieren en sommige melksoorten ook een hoeveelheid. Maar dat is ver van voldoende om de dagelijkse hoeveelheid mee te halen jammer genoeg.



Deel dit artikel met je vrienden:

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Hoeveel vitamine D moeten we nemen?

Via wetenschappelijke onderzoeken zijn gunstige effecten opgemeten tot 3.000 IU. Er zijn mensen die tot wel 10.000 IU nemen maar dat heeft geen enkele zin en kan uiteindelijk leiden tot toxische verschijnselen.

Wanneer we tijdens de winterperiodes onvoldoende hoeveelheden aanmaken kan een supplement ons helpen. Maar het is zeker niet nodig om 5.000 of 10.000 IU te gebruiken in de hoop de effecten verhogen. Dat heeft helaas geen enkele zin.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code