Vitamine D remt prostaatkanker

vitamine d tegen prostaatkanker


Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Vitamine D remt prostaatkanker

Vitamine D doet kans op prostaatkanker afnemen

vitamine d zonlichtNog een reden om blij te zijn dat de winter voorbij is en dat er terug wat zonneschijn komt in je leven is dat lage vitamine D waarden in je lichaam de kans op prostaatkanker kunnen doen toenemen. Een nieuwe studie van een Amerikaanse universiteit kwam tot deze constatatie. Niet alleen prostaatkanker en viamine D maar ook depressie en vitamine D staan dicht bij elkaar.

Onderzoek naar de invloed van vitamine D op prostaatkanker.

De onderzoekers keken naar de vitamine D waarden van 667 personen tussen de leeftijd van 40 en 80 jaar oud met abnormale PSA waarden. Ze vonden dat de personen met lage Vitamine D waarden een grotere kans hadden op het krijgen van een latere agressieve prostaatkanker. Vitamine D heeft reeds aangetoond dat het de groei van prostaatkanker tumoren kan doen afnemen bij dieren. Diezelfde vitamine regelt ook de groei van nieuwe bloedvaten. Wat dus zeer belangrijk is om alle cellen in je lichaam relatief gezond te houden. De normale waarde van vitamine D in het bloed bedraagt tussen de 30 en 80 (ng/ml) nanogram per ml voor mannen.

Lagere vitamine D waarden bij donkere huidskleur.

donkere huidskleurNog een belangrijk detail is dat de vitamine D waarden van Afro-Amerikanen lager is dan Euro-Amerikanen. 16.7 ng/ml voor de zwarte amerikanen en 19.3 ng/ml voor de blanke amerikanen. Wat dus beide veel te laag is. En wat resulteert in 5 keer hogere kans op prostaatkanker voor de zwarte amerikanen en 3.5 keer meer kans op prostaatkanker voor de blanke amerikanen. De reden hiervoor zou kunnen zijn dat zwarte mensen meer melanine in hun huidcellen hebben. Dat zou ervoor kunnen zorgen dat het UV stralen van de zon meer blokkeert om zo op die manier de aanmaak van de vitamine D te verhinderen.

Ook Interessant:  Voordelen van Vitamine D

De zon volstaat niet voor een gezonde hoeveelheid vitamine D

zalm vitamine dDus afgaand van waar je leeft, de kleur van je huid, het klimaat waar je leeft, je blootstelling aan de zon zal niet voldoende zijn om te zorgen voor een gezonde normale hoeveelheid vitamine D in je bloed. Daarom kies je het best voor het eten van voeding waar best veel vitamine D in aanwezig zijn. Deze voedingsproducten zijn zalm, tonijn, eetbare paddestoelen, melkproducten, verschillende fruitsappen en ontbijtgranen. Er wordt verwacht dat de gemiddelde volwassene 600 IU aan Vitamine D per dag inneemt. Er bestaan ook supplementen met vitamine D waarvan beweert wordt dat ze veilig zijn.

Redactie Redactie Gepubliceerd: juni 18, 2016 om 4:49 pm
Laatste update: januari 12th, 2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code