Voordelen van Vitamine D

Voordelen van Vitamine D


Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Voordelen van Vitamine D

vitamine d voordelenVitamine D of de zonneschijn vitamine, is van groot belang voor het behoud van sterke beenderen en tanden en een gezond immuunsysteem. Hoe krijg je genoeg vitamine D?

Zonneschijn vitamine

Wanneer je de zon ziet schijnen deze zomer, denk dat maar aan vitamine D, vitamine D de zonneschijn vitamine. Dit komt omdat vitamine D wordt aangemaakt als reactie op zonlicht. Vitamine D is een vetoplosbare vitamine opgesplitst in 3 groepen. Vitamine D1, D2 en D3. Vitamine D kan 2000 genen aanspreken in het lichaam.

Wat doet vitamine D?

gezond door vitamine dVitamine D heeft enkele belangrijke functies. Waarschijnlijk de meest belangrijke is het regelen en het opnemen van calcium en fosfor. Vitamine D is ook belangrijk in het behouden van een normaal immuunsysteem. Een voldoende dosis vitamine D is belangrijk voor de normale groei en het behoud van tanden en beenderen, het biedt ook voordelen en bescherming tegen bepaalde ziektes.

Wanneer je lichaam niet genoeg vitamine D aanmaakt, dan loop je een risico op beender aandoeningen, de beenderen worden zachter en brozer.

Vitamine D vecht tegen ziektes

Als toevoeging op de belangrijkste voordelen, heeft onderzoek reeds uitgewezen dat vitamine D ook een rol kan spelen in het verminderen van het risico op MS multiplesclerose. De kans op hartziekten daalt met genoeg vitamine D en de kans op het hebben van de griep is ook aanzienlijk kleiner. Ook wordt vitamine D vaak in verband gebracht met depressie.

Zonlicht

Hoe krijg je vitamine D? Het lichaam maakt vitamine D natuurlijk aan, door directe blootstelling aan zonlicht. Een beetje zonlicht kan al een wereld van verschil maken. 15 tot 20 minuten in de middagzon is al zeer goed wanneer je een lichte huid hebt.

Ook Interessant:  Helpt Vitamine D depressie voorkomen?

Naast de zon kan je vitamine D ook innemen via supplementen of via de voeding. National Institutes of Health raadt aan om via alle drie deze vormen vitamine D in te nemen, om te verzekeren van een voldoende vitamine D hoeveelheid in het lichaam.

Opletten voor vitamine D tekort

zalm vitamine dVele factoren kunnen ervoor zorgen dat je een vitamine D tekort hebt. Denk maar aan het gebruik van zonnecrème, veel binnen blijven, binnenshuis werken, leven in steden waar zonlicht wordt geblokkeerd.

Deze factoren dragen bij tot een vitamine D tekort bij een groot aantal mensen. Daarom is het niet onbelangrijk om vitamine D te krijgen van andere bronnen naast het zonlicht.

Voeding met vitamine D

  • Zalm
  • Sardines
  • Eieren
  • Garnalen
  • Melk (verrijkt)
  • Ontbijtgranen (verrijkt)
  • Yoghurt (verrijkt)
  • Sinaasappelsap (verrijkt)

Het kan soms moeilijk zijn om genoeg vitamine D aan te maken door het zonlicht alleen. Denk maar aan winterperiodes of periodes met veel regen enzovoort. Het nemen van een supplement kan daarbij helpen.

Hoeveel vitamine D heb je nodig?

vitamine d supplementHoeveel vitamine D per dag nodig is, spreekt men een beetje tegen. De standaard wordt gelegd op 600 IU voor kinderen, volwassenen tot 70 jaar en zwangere vrouwen. 800IU wordt aangeraden voor mensen boven de 70.

Toch zijn er andere instanties die beweren dat 2000 IU per dag nodig is voor het optimaal functioneren. De hoeveelheid vitamine D die je moet nemen per dag kan dan misschien voor twijfel en controverse zorgen. Het belang ervan zeker niet. Genoeg vitamine D voor het lichaam is van groot belang.

Redactie Redactie Gepubliceerd: juni 15, 2016 om 9:48 am
Laatste update: november 16th, 2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code