De Vele Voordelen van Zonnebloempitten

zonnebloempitten


Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

De Vele Voordelen van Zonnebloempitten

zonnebloempittenZonnebloempitten is een uitstekend voedingsmiddel om te gebruiken als tussendoortje. Men ontdekte reeds vele voordelen van zonnebloempitten. Dit komt doordat de pitjes zo rijk zijn aan belangrijke voedingsstoffen. Ze zijn daarnaast een uitstekende manier om de honger te bekampen. Per portie van 30 gram hebben we bijna 200 Kcal waarvan de helft bestaat uit vet.

Voedingswaarde zonnebloempitten

De voedingswaarde van zonnebloempitten bedraagt 585 Kcal per 100 gram. Daarvan krijgen we 21 gram eiwitten, 20 gram koolhydraten met zo’n 9 gram vezels. De voedingswaarde van zonnebloempitten bedraagt ook 23 gram meervoudig onverzadigde vetzuren en 19 gram enkelvoudig onverzadigde vetzuren.

voedingswaarde zonnebloempittenResterende voedingswaarde zonnebloempitten :

  • Vitamine E
  • Koper
  • Vitamine B1
  • Mangaan
  • Seleen
  • Fosfor
  • Magnesium
  • Vitamine B6
  • Vitamine B3
  • Foliumzuur
  • Zink

Vitamine E

Zonnebloempitten bevatten een hoge hoeveelheid vitamine E. Per portie van 30 gram hebben we bijna 100% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan deze antioxidanten.

Mede dankzij de hoge hoeveelheden vetzuren in deze pitten kan de stof heel goed worden opgenomen door het lichaam. De antioxidante werking ervan biedt bescherming tegen vrije radicalen. Deze zullen de cellen proberen schade toebrengen. Dankzij de E vitamines worden deze vrije radicalen aangepakt.

De stof behoort ook tot één van de belangrijkste voedingsstoffen die het bloed verdunnen. Dit is vooral van toepassing om de bloedsomloop te verbeteren.

Vitamine B1

zonnebloemVitamine B1 wordt ook wel thiamine genoemd. Ze is vooral van belang voor het leveren van energie en voor het opmaken van ons DNA.

Foliumzuur

Foliumzuur is lid van de vitamines B en heeft vooral invloed op ons metabolisme en helpt bij het aanmaken van nieuwe cellen in het lichaam. Ze biedt onder andere bescherming tegen kanker en zal bijdragen aan gezonde rode bloedcellen. Dit zal bloedarmoede helpen voorkomen.

Ook Interessant:  Is kokosolie gezond of niet?

Zonnebloempitten tijdens de zwangerschap is om die reden van groot belang voor het ontwikkelen van de hersenen en het skelet van de ongeboren baby.

Koper

Koper heeft vooral een gunstige invloed op onze huid en onze haren. Wanneer we een gemiddelde portie zonnebloempitten eten hebben we meer dan de helft van de aanbevolen dosis koper in ons lichaam gebracht en kunnen we genieten van de voordelen die deze mineralen kan bieden voor onze huid en haren.

Ook is dit mineraal belangrijk bij het aanmaken van melanine. Dit zal op zijn beurt helpen bij het beschermen van de huid tegen het verbranden via de zon.

Zink

Teveel koper kan ervoor zorgen dat de zinkvoorraad wordt verlaagd. De pitten bevatten dus ook een gezonde hoeveelheid zink. Per portie hebben we 20% van de dagelijkse hoeveelheid zink. Voldoende zink biedt bescherming tegen ziektes en draagt bij tot een sterker immuunsysteem.

Deze stof zal vooral werken als een antioxidant. Maar is ook van groot belang bij het aanmaken van nieuwe cellen en bij het metaboliseren van eiwitten. Dit speelt een rol bij de spieropbouw.

Ook wordt zink heel vaak in verband gebracht met ons libido en het testosteron bij zowel mannen als vrouwen. Mensen met te weinig zink hebben een lager testosteron en een lager libido.

Magnesium

De hoeveelheid magnesium zal ervoor zorgen dat de bloeddruk gaat dalen. Dit biedt ook meteen een bescherming tegen hoofdpijn en zal het risico op hartziekten verlagen.



Deel dit artikel met je vrienden:

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Dit mineraal is van groot belang voor het behoud van gezonde beenderen en zal ook helpen in het voorzien van voldoende energie. Het heeft ook een ontspannende werking op de bloedvaten en zal op die manier een gunstig effect hebben op ons hart.

#Zonnebloempitten bevatten zink, magnesium, koper, 
vitamines B en E en zijn supergezond! Klik om te Tweeten

Cholesterol verlagen

cholesterol verlagenEen van de belangrijkste voordelen van zonnebloempitten is dat ze een gunstige invloed hebben op onze cholesterol. Mensen met een hoog cholesterol doen er dus goed aan om regelmatig deze voedingsmiddelen in hun dieet te gebruiken.

Ook Interessant:  Vitamine D Aanvullen met Voeding en Zon!

Het zijn vooral de fytosterolen die daarvoor verantwoordelijk zijn. Deze fytosterolen hebben een soortgelijke samenstelling als cholesterol. En gaan daarmee dus de hoeveelheid cholesterol in het bloed verlagen.

Alle voedingsmiddelen die fytosterolen bevatten hebben een zeer gunstige invloed op het cholesterolgehalte. Andere belangrijke voorbeelden zijn sesamzaden, pompoenpitten en pistachenoten.

Gewicht verliezen

Door de hoge hoeveelheid aan vetten kan dat helpen om de vetverbranding te stimuleren. Het klinkt misschien onlogisch om vetrijke voedingsmiddelen te eten om uiteindelijk vet te verliezen. Toch heeft men dat wetenschappelijk kunnen aantonen.

Daarnaast bevatten ze een hoge hoeveelheid vezels. Die zullen in combinatie met de vetten er zullen helpen voor zorgen dat we een langere periode zonder eten kunnen. Daardoor gaan we uiteindelijk minder calorieën gaan eten.

Zonnebloempitten kopen

Zonnebloempitten kunnen in bijna elke supermarkt gekocht worden. Ze kunnen ook online een stuk goedkoper gekocht worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code