Waarvoor dient Zink?

waarvoor dient zink


Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Wat is zink?

Zink is een essentieel mineraal. Het komt op een natuurlijke manier in onze voeding. Het wordt ook soms toegevoegd aan bepaalde voedingsmiddelen en kan worden gevonden in een supplement.

Een supplement wordt vaak gebruikt als middel tegen verkoudheid.

Waarvoor is zink nodig?

Het mineraal speelt een belangrijke rol in een groot aantal aspecten van ons metabolisme. Het is nodig om de activiteit te bepalen van zo’n 100 enzymen in het lichaam.

Ook speelt het een belangrijke rol in het functioneren van ons immuunsysteem. Het gebruiken van eiwitten uit onze voeding. Genezen van wonden. Opdelen van de cellen in ons lichaam. En bij de DNA synthese.

Het zal ook onze groei ondersteunen en de ontwikkeling verbeteren tijdens de zwangerschap en de kindertijd.

Waarvoor dient zink nog?

Onze smaak en onze geur is voor een groot deel afhankelijk van de hoeveelheid zink dat we in ons lichaam aanwezig hebben.

Een dagelijkse dosis is nodig om een gezond lichaam te behouden. Het lichaam kan het mineraal echter niet op slaan dus is deze aanbevolen dosering elke dag opnieuw nodig.

De aanbevolen dosis

We hebben dus elke dag een bepaalde hoeveelheid nodig. We kunnen het mineraal niet opslaan in ons lichaam dus is het belangrijk dat we deze dosis elke dag weer opnieuw gaan halen.

baby zinkBaby’s van 0 tot 6 maanden hebben voldoende aan 2 mg per dag. Dit wordt gegeven via de borstvoeding of via de flesvoeding.

Tussen de 7 en 12 maanden wordt overgegaan naar 3 mg. Dit blijft zo tot de kinderen 4 jaar oud zijn.

Ook Interessant:  Wat kunnen we doen tegen teveel oestrogeen?

Kinderen van 4 tot 8 jaar oud dienen 5 mg per dag in te nemen om de dagelijkse aanbevolen dosis te halen.

Van 9 tot 13 jaar oud is de aanbevolen dosering 8 mg.

Wanneer jongens 14 jaar worden dienen ze reeds iets meer in te nemen dan de meisjes. Dit komt omdat vooral sperma afhankelijk is van de hoeveelheid zink dat we in ons lichaam hebben. Jongens vanaf 14 hebben dan 11 mg per dag nodig.

Hetzelfde geldt voor volwassen mannen. Zij hebben nood aan 11 mg.

Meisjes vanaf 14 kunnen het met iets minder doen. Zij hebben voldoende aan 9 mg. Ook wanneer ze volwassen worden blijft de 9 mg gelden. Sommige bronnen beweren zelfs dat 8 mg reeds voldoende is.



Deel dit artikel met je vrienden:

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Tijdens de zwangerschap moet echter 12 mg ingenomen worden en bij het geven van borstvoeding 13 mg per dag.

Hoe halen we deze aanbevolen dosis?

Waar zit zink in?

zinkvoedingVoedingsmiddelen bevatten het mineraal. Er zijn tal van voedingsmiddelen die zink bevatten. Zink vinden we vooral terug in zeevruchten. De koploper hierin is absoluut de oester. Oesters kunnen per 100 gr tot 8 keer de aanbevolen dosis bevatten.

Helaas kunnen we zoals reeds gezegd, het mineraal niet gaan opslaan in het lichaam. We kunnen dus niet 1 keer per week oesters eten. En dan een ganse week verzekerd zijn van de aanbevolen dosis. We hebben het elke dag opnieuw nodig.

Andere voeding waar zink in zit zijn krab en kreeft. Dan wel in lagere hoeveelheden dan bij de oesters. Maar toch nog zeer gunstig.

Verder zijn er de plantaardige producten met zink. Dit zijn dan ontbijtgranen, volkoren producten, zaden, noten en peulvruchten.

Voedingstabel: voedingsmiddelen met zink

Per 100 gram

Oesters 80 mg

Rund 7 mg

Krab 6.5 mg

Ontbijtgranen 3 mg

Kreeft 3.4 mg

Varkenskotelet 2.8 mg

Bonen 2.9 mg

Kip 2.5 mg

Per 25 gram

Ook Interessant:  Ongezonde levensstijl verlaagt je testosteron!

Cashewnoten 1.6 mg

Zwitserse kaas 1.2 mg

Amandelen 0.9 mg

Mozzarella 0.9 mg

Supplementen

Zink tabletten bevatten verschillende vormen. We hebben zink gluconaat, zink sulfaat en zink acetate. Ze bevatten niet allemaal dezelfde hoeveelheid elementaire zink. Dat verschilt echter per vorm van het supplement.

Bijvoorbeeld :

Zink sulfaat bevat 23 % elementaire zink. We hebben dus voor 100 mg zink sulfaat, 23 mg zink.

Zink Tekort

Omdat het mineraal in heel wat voedingsmiddelen aanwezig is zijn er niet zoveel mensen die te maken hebben met een ernstig zinktekort. Een licht gebrek komt wel zeer vaak voor. Dat zijn dan meestal mensen die weinig vlees eten. Of gewoonweg te weinig eten. Ook mensen die zeer ongezond eten hebben een verhoogde kans.

Wie heeft een groter risico op een zink tekort?

Sommige mensen lopen meer risico op het hebben van een zink tekort dan andere mensen.

Vegetariërs en veganisten

veganisten vegetariers zinktekortVegetariërs en veganisten lopen een hoger risico omdat de bio beschikbaarheid van het mineraal afkomstig van plantaardige voedingsmiddelen lager ligt dan uit dierlijke voedingsmiddelen.

Dat zorgt ervoor dat mensen die louter voeding halen uit plantaardige voedingsproducten, een verminderde opname hebben van het mineraal.

De verklaring daarvoor is dat plantaardige voedingsmiddelen fytaten bevatten. Zij zullen de opname van het mineraal tegenwerken.

Om die reden moeten de mensen die het mineraal halen uit plantaardige voeding. 150% of wel 200% van de dagelijkse aanbevolen dosis innemen, willen ze voldoende van het mineraal in het lichaam hebben.

Zwangere vrouwen en borstvoeding gevende vrouwen

Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven hebben een verhoogd risico op een zinktekort. Zeker wanneer ze reeds van bij het begin geen hoge inname hadden van het mineraal.

De zwangerschap of de aanmaak van moedermelk kan de hoeveelheden helemaal naar beneden halen.



Deel dit artikel met je vrienden:

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Mensen die veel alcohol drinken

veel alcohol drinkenMensen die veel alcohol drinken hebben over het algemeen een zinktekort. Men stelt dat 50 tot 75% met dit probleem te maken heeft.

Ook Interessant:  Voeding met veel zink

De verklaring daarvoor is het verhoogde urineren, die een deel van de hoeveelheid gaat lozen. En ook de opname die sterk wordt verminderd wanneer alcohol in het systeem aanwezig is.

Vochtafdrijvende Middelen

Het gebruik van vochtafdrijvers kan er ook voor zorgen dat we hoge hoeveelheden van het belangrijk mineraal gaan verliezen. Dit komt doordat de nieren extra hard gaan werken om gifstoffen af te voeren. En daarmee ook belangrijke mineralen zullen helpen afvoeren.

Spijsverteringsproblemen

De ziekte van Crohn is daar een goed voorbeeld van. Dat kan ervoor zorgen dat het mineraal onvoldoende of zelfs helemaal niet kan worden opgenomen.

Andere problemen zijn nierproblemen en leverziekten. Ook diabetes wordt in verband gebracht met een zinktekort.

Wat doet zink met onze gezondheid?

Immuunsysteem

Zink is belangrijk voor het immuunsysteem. Een zinktekort zal automatisch leiden tot een verzwakt afweersysteem. Dit kan zelfs bij milde tekorten reeds het geval zijn.

Bij oudere mensen kan het gebrek leiden tot een longontsteking, bij jonge kinderen kan dit ook voorkomen.

Genezen van wonden

Het mineraal is ook belangrijk bij het genezen van wonden. Zink helpt onder andere om de membranen en de cellen in onze huid te herstellen en te vervangen.

Diarree

verzwakt immuunsysteemDiarree wordt in verband gebracht met vroege kindersterfte in arme landen. Zinktekort kan het immuunsysteem zodanig verzwakken dat we simpele bacteriën niet meer kunnen afweren en op die manier diarree ontwikkelen. In arme landen kan dit leiden tot uitdroging en uiteindelijk sterfte.

Gelukkig is het in onze landen zo erg niet. toch kan acture diarree ook voorkomen bij mensen met een gebrek aan zink.

IJzer en koper

Normale hoeveelheden ijzer uit onze voeding zullen geen effect hebben op de opname van zink in ons lichaam. Hoewel mensen die supplementen met ijzer gebruiken tegen een ijzergebrek kunnen echter wel te maken krijgen met een zinktekort doordat de opname ervan sterk achteruit gaat door het ijzersupplement.

Ook Interessant:  De Belangrijkste Voordelen van Maca

Koper kan ook zorgen voor het blokkeren van de opname van zink.

Testosteron en Libido en Impotentie

testosteron libidoEen zinktekort kan snel leiden tot een tekort aan testosteron en het dalen van het libido. Dat kan in sommige gevallen zelfs leiden tot impotentie.

Het zal helpen bij de aanmaak van sperma en ook het testosteron gaan stimuleren. De volledige werking hoe zink testosteron gaat verhogen heeft men nog niet volledig onder de knie. Wel weet men dat er duidelijk een verband bestaat tussen deze twee.

Impotentie kan voorkomen doordat het mineraal gedeeltelijk de aromatase gaat blokkeren. Dat is de omzetting van testosteron naar oestrogeen. Bij heel wat mannen zal dit leiden tot buikvet en mannenborsten. Maar kan ook een dalend libido en impotentie als gevolg hebben.



Deel dit artikel met je vrienden:

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Teveel zink is ook niet goed

Een zink vergiftiging kan voorkomen wanneer supplementen worden genomen in hoge dosissen. Het komt steeds vaker voor in de bodybuilding wereld. Omwille van de stimulerende effecten op het testosteron.

Symptomen van een zinkvergiftiging zijn misselijkheid, overgeven, geen honger hebben  Dosissen van 150 tot 450 mg zullen onmiddellijk leiden tot zulke taferelen.

Zelfs wanneer 60 mg wordt gebruikt gedurende 10 weken ziet men reeds een duidelijk tekort aan koper enzymen.

Men stelt daarom dat de maximum toegelaten dosis per dag niet hoger mag liggen dan 40 mg.

Bronnen:

http://umm.edu/health/medical/altmed/supplement/zinc

http://mysite.du.edu/~jcalvert/phys/zinc.htm

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code