Welke vetten zijn goed voor de gezondheid?

welke vetten zijn gezond


Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Welke vetten zijn goed voor de gezondheid?

Verschillende soorten vetten

walnoten omega 3Er zijn een aantal verschillende soorten vetten. Sommige zijn goed voor de gezondheid. Anderen moeten zo weinig mogelijk geconsumeerd worden. Goede vetten echter zijn noodzakelijk voor een optimale gezondheid. De vetten kunnen worden ingedeeld in 2 belangrijke groepen. De verzadigde vetten en de onverzadigde vetten. Die eerste groep, de verzadigde vetten, komen hoofdzakelijk voor in dierlijke producten. Zijn de niet zo gezonde vetten. De tweede groep, de onverzadigde vetten vindt men vooral in plantaardige producten en zijn dus wel gezond voor het lichaam. Al moet men wel in acht nemen dat 1 enkele gram vet reeds 9 kcal bevat. Dus dat de inname van vet per dag beperkt moet worden tot ongeveer 75gr. Dat hangt natuurlijk af van persoon tot persoon. Iemand met een zeer fysieke job of actieve activiteiten kan best 100gr vet per dag innemen. Terwijl iemand met een minder actief leven daarvan al ernstig zou aankomen in gewicht.

De verzadigde vetten.

gebak verzadigde vettenDit hoort men zoveel mogelijk te vermijden, maar in elk product waar vetten aanwezig zijn, zullen altijd een deel verzadigde en een deel onverzadigde vetten bevatten. Wanneer de hoeveelheid onverzadigde vetten een stuk hoger is dan de hoeveelheid verzadigde vetten. Kan men nog altijd spreken van een gezond voedingsmiddel.

Producten met veel verzadigde vetten.

De verzadigde vetten zijn vooral te vinden in voedingsmiddelen van dierlijke afkomst. Zoals de zuivelproducten melk, boter en kaas en vele rode vleessoorten. Wens je deze producten te blijven eten dan is het aangeraden terug te vallen op een light alternatief. Zo krijg je minder binnen van deze ongezonde verzadigde vetten. Cakes en koekjes en andere gebakjes bevatten meestal ook heel veel verzadigde vetten. Dit komt omdat ze meestal zijn gemaakt met boter. De reden waaarom deze verzadigde vetten zijn af te raden komt omdat deze vetten het slechte cholesterolgehalte doet stijgen. Terwijl onverzadigde vetten het cholesterolgehalte juist in balans brengt.

Ook Interessant:  Zijn Goji bessen giftig?

De onverzadigde vetten.

avocado onverzadigde vetzurenDe onverzadigde vetten worden gerekend onder de goede vetten. Ze zorgen voor een betere werking van het hart en van de bloedvaten. Ze houden de cholesterol in balans. Ze zijn essentieel voor de optimale gezondheid. En worden nog eens opgesplitst in twee delen. De enkelvoudig onverzadigde vetten en de meervoudig onverzadigde vetten. Enkelvoudig onverzadigde vetten zijn de Omega 9 vetzuren. Omega 9 die vooral verantwoordelijk is voor de daling van slechte cholesterol dus het in balans brengen van het cholesterolgehalte in het lichaam.

Producten met veel onverzadigde vetten.

Het is vooral terug te vinden in bijna alle noten en in olijven. De meervoudig onverzadigde vetten zijn dan de Omega 3 en Omega 6 vetten. De omega 3 vetten vindt men vooral terug in vis en in sommige noten en zaden en oliën van deze producten. Omega 6 is vooral terug te vinden in zonnebloem en in maïs. Toch bevat bijna elk product een deel Omega 3, een deel Omega 6 en een deel omega 9.

Redactie Redactie Gepubliceerd: juni 18, 2016 om 4:10 pm
Laatste update: januari 12th, 2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code