Het Verband Tussen Zink En Testosteron

zink en testosteron


Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Het Verband Tussen Zink En Testosteron

Zink en testosteron, is daar een verband?

laag testosteronTestosteron speelt een zeer belangrijke rol in de gezondheid van man. Het is verantwoordelijk voor ons libido. Onze zin in seks. Het hormoon is ook verantwoordelijk voor onze spierkracht en de sterkte van onze beenderen. Het testosterongehalte komt op zijn hoogst wanneer we rond de 20 zijn. Daarna gaat het na de 30 stilaan naar beneden.

Wanneer het testosteron beneden de normale grens ligt dan wordt dat vaan hypogonadisme genaamd. Dat kan een resultaat zijn van een aantal medische aandoeningen. Maar zink en testosteron staan zeer nauw met elkaar in verband. Dus dat kan ook simpelweg een tekort aan zink betekenen.

Zink en testosteron zijn dus met elkaar verbonden. Een tekort aan zink betekent bijna automatisch een tekort aan het hormoon. Dit is op verschillende manieren te verklaren. Zink staat ook in nauw verband met het libido.

Zink en Testosteron – Hypogonadisme

spiermassa zink testosteronZink is een essentieel mineraal. We hebben het nodig om ons immuunsysteem te verzekeren van een goed functioneren. Ook voor het aanmaken en opdelen van de cellen hebben we het mineraal nodig. Zink zorgt ervoor dat enzymes uit onze voeding worden afgebroken en andere voedingsstoffen die we nodig hebben.

Zink en testosteron zijn nauw met mekaar verbonden. Toch zijn er geen wetenschappelijke bewijzen die de directe link met mekaar aantonen. Toch kunnen we indirect aantonen hoe zink en testosteron mekaar gaan aanvullen en waarom de meeste mensen met een zinktekort ook een hormoon tekort hebben.

Ook Interessant:  testosteron gel kopen waar op letten?

Het mineraal heeft een grote invloed op de cellen in de teelballen die het hormoon aanmaken. Een tekort aan dit mineraal zal er dus voor zorgen dat de cellen minder actief hormoon kunnen helpen aanmaken.

Een onderzoek waarbij een supplement met het mineraal werd gebruikt wees uit dat het hormoon drastisch werd verhoogd bij de deelnemers.

zinkvoedingJe kan natuurlijk ook beginnen met het eten van voeding met zink en testosteron op die manier gaan verhogen.

Deze voedingsmiddelen zijn bijvoorbeeld :

  • Oesters
  • Rund
  • Krab
  • Versterkte granen
  • Varken
  • Bonen
  • Kip
  • Yoghurt
  • Noten
  • Haver
  • Zuivel

pinda zinkvoedingZinktekort komt niet zo vaak voor. Dit komt grotendeels doordat de marge voor een zinktekort relatief hoog ligt. Dus mensen met een laag gehalte aan het mineraal en aan het hormoon kunnen worden geholpen door meer voeding te eten met zink of door een supplement te nemen.

Daarnaast wordt bij het ejaculeren een hoge hoeveelheid uitgescheiden (+-10 mg). Wanneer we via de voeding voldoende van het mineraal innemen dan kunnen we op die manier toch nog een lage waarde hebben van het mineraal.

Gebruik zeker niet meer dan 50 mg per dag. Want dat kan voor problemen zorgen zoals misselijkheid, hoofdpijn, overgeven, diarree en buikkrampen.

Waar moeten we nog op letten bij testosteron?

Zink en testosteron zijn dus met elkaar verwant. Maar er zijn ook nog andere factoren die een rol spelen bij het aanmaken van het hormoon.

Slapen

slapen testosteronZo is het allereerst belangrijk dat je voldoende gaat slapen. Het mannelijk seksueel hormoon wordt hoofdzakelijk aangemaakt wanneer we slapen. Om die reden dienen we te zorgen dat we minimum 6 uur slapen en beter 7 tot 8 uur slapen per nacht. Om de maximale aanmaak van testeron en groeihormoon te kunnen verzekeren.

Ook Interessant:  Libido verhogen met Damiana


Deel dit artikel met je vrienden:

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Overgewicht

Daarnaast is overgewicht een killer voor het hormoon. Teveel (buik)vet zorgt voor een verlaagde aanmaak van testosteron. Wanneer je te kampen hebt met overgewicht kan je gezonder gaan eten en meer gaan bewegen om op die manier toch meer hormoon aan te maken.

Krachttraining

krachttrainingKrachttraining doet het testosteron met bijna de helft toenemen. Dit zijn dan vooral de hele zware oefeningen, waar we verschillende spiergroepen gaan aanspreken in 1 oefening. De beste oefeningen om het testosteron te doen stijgen zijn de bench press, squat en deadlift. Hoe meer spieren worden gebruikt, hoe meer het testosteron gaat pieken. Krachttraining met de benen is daarbij ook van toepassing. De benen bevatten lange grote spieren en zullen ook het hormoon doen stijgen.

Vitamine D

Vitamine D wordt ook in verband gebracht met testosteron. Het is niet meteen zeker of vitamine D het hormoon doet stijgen bij mannen met een normaal testosteron (11%). Wel werd duidelijk dat het hormoon met 40% ging stijgen bij het gebruik van vitamine D bij mannen met een tekort aan het mannelijk hormoon.

Stress

stress testosteronStress kan het hormoon doen kelderen. Vaak gaan alle zaken met mekaar gepaard. Zo kan je makkelijk door te weinig te slapen overgewicht krijgen, waardoor je meer vatbaar bent voor stress, op die manier minder hormoon zult aanmaken en ook geen zin zult hebben om aan sport of aan krachttraining te doen.

Dit kan je dan in een vicieuze cirkel doen terecht komen. Heel vaak zijn mensen die te weinig slapen ook geneigd om hoge hoeveelheden snelle suikers te eten gedurende de dag om op die manier bewust of onbewust het slaaptekort te compenseren.

Ook Interessant:  Voeding met veel zink

Conclusie Zink En Testosteron

Zink en testosteron gaan samen. Het is belangrijk om voldoende zink in te nemen om op die manier de cellen in de teelballen voldoende stimulatie te geven dat ze de testosteronproductie kunnen onderhouden.

Naast zink en testosteron zijn er nog andere factoren die een rol spelen in het aanmaken van het belangrijkste mannelijke hormoon. Zo moeten we zorgen voor voldoende slaap. Dienen we overgewicht proberen te vermijden. Af en toe krachttraining doen. En zorgen voor een adequate hoeveelheid vitamine D.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code