Zink Tekort Symptomen en Oorzaken!

zink tekort

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Zink Tekort Wat zijn de Symptomen en Oorzaken?

vegetariers veganisten zinktekortZink tekort komt vaker voor bij vegetariërs en veganisten dan bij mensen die veel vlees eten. Dit komt doordat de opname van het mineraal uit plantaardige voeding een stuk lager ligt dan de opname uit dierlijke voeding. Ook bevatten dierlijke bronnen vaak meer zink dan de plantaardige voedingsbronnen.

Dat wil niet zeggen dat mensen die vlees eten niet kunnen te maken krijgen met een zink tekort. Zink tekort is zeer algemeen en komt veel vaker voor dan men denkt.

Het mineraal is nodig voor het uitvoeren van heel wat verschillende functies en processen in het menselijke lichaam. Er wordt gesteld dat meer dan 100 enzymen en functies afhankelijk zijn van de hoeveelheid zink die in ons lichaam beschikbaar gesteld wordt.

De belangrijkste functies zijn :

  • Het gebruik van eiwitten uit onze voeding
  • Aanmaken van sperma
  • Aanmaak van testosteron
  • Antioxidante werking
  • Aromatase of omzetting van testosteron naar oestrogeen tegengaan.
  • Helpt daarbij tegen oestrogeendominantie
  • Belangrijk tijdens de zwangerschap
  • Belangrijk tijdens het geven van borstvoeding
  • Bevordert de groei
  • Ondersteuning van het libido

Dat zink tekort zeer algemeen is blijkt uit deze publicatie (1). Daarin wordt gesteld dat ongeveer 1/3 van onze bevolking te maken heeft met een zink tekort.

Daar kunnen twee oorzaken voor gevonden worden. Eerst en vooral wordt er gesteld dat we te weinig zinkrijke voeding eten. Daarnaast laat vaak de opname door het lichaam te wensen over.

Welke mensen hebben een grotere kans op een zink tekort?

Natuurlijk kan iedereen te maken krijgen met een (tijdelijk) zink tekort wanneer onvoldoende voeding met zink wordt ingenomen via het dagelijks dieet.

Ook Interessant:  Voeding met veel zink

zwangere vrouwen gebrek aan zinkEr zijn natuurlijk wel bepaalde groepen die een groter risico lopen. Denk maar aan mensen met een chronische darmziekte. Of mensen met andere problemen aangaande de spijsvertering.

Andere voorbeelden van mensen die een hoger risico lopen op een zinktekort zijn :

  • Diabetici
  • Alcoholici
  • Mensen ouder dan 60
  • Anticonceptiemiddelen gebruiken
  • Bloeddruk medicatie
  • Antibiotica gebruiken
  • Veganisten
  • Vegetariërs
  • Zwangere vrouwen
  • Vrouwen die borstvoeding toedienen
  • Problemen met de rode bloedcellen
  • Chronische ziekte aan de darmen of maag

Een zink tekort wordt vaak niet vastgesteld

Wanneer een onderzoek wordt gedaan bij een arts dan gaat vaak het plasma of de waarden van de zink in serum gecontroleerd worden.

Dit is slechts een deel van de uiteindelijke uitslag. We weten hiermee niet hoeveel zink zich bijvoorbeeld bevindt in de cellen.

We kunnen dus te maken hebben met een zink tekort, ook al wordt dat niet aangetroffen wanneer het serum of het plasma gecontroleerd wordt.

Mensen die vaak worden aangeraden om een supplement te gebruiken zijn :

  • Mensen met eetstoornissen
  • Alcoholici
  • Kinderen met trage groei
  • Spijsverteringsproblemen
  • Mensen met een zeer slecht dieet

Wat zijn de belangrijkste symptomen van een zink tekort?

hoofdpijnSymptomen van een zinktekort zijn over het algemeen zeer mild wanneer het gaat om een licht gebrek. Wanneer het gebrek groter wordt worden de symptomen ook dusdanig groter.

Die kunnen dan inhouden :



Deel dit artikel met je vrienden:

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

  • Een vertraagde groei of groeistoornis bij kinderen
  • Het uitblijven van de puberteit
  • Weinig zin om te eten
  • Diarree
  • Haarverlies
  • Wonden die niet genezen
  • Breekbare nagels
  • Witte vlekjes op de nagels van de tenen en vingers
  • Duizelig worden
  • Migraine en hoofdpijn
  • Impotentie
  • Libidoverlies
Ook Interessant:  Fruit met veel selenium

Aan de hand van deze symptomen wordt niet altijd de link gelegd met ons dieet. En zeker niet met een mogelijk gebrek aan zink. Om die reden wordt het veelal niet vastgesteld en blijven de symptomen zich opstapelen.

#Zink tekort kan groeiproblemen bij kinderen veroorzaken Klik om te Tweeten

Hoeveel zink hebben we nodig per dag?

Vrouwen hebben een lagere hoeveelheid nodig dan mannen. Dit komt doordat het bij mannen onder andere moet gebruikt worden om sperma en testosteron aan te maken.

Vrouwen hebben voldoende bij 8 mg per dag. Voor zwangere vrouwen is dat 13 mg. Meisjes onder de 14 jaar oud dienen 8 mg per dag in te nemen.

Voor mannen bedraagt de hoeveelheid 11 mg per dag. Voor jongens onder de 14 bedraagt de hoeveelheid ook 8 mg zoals bij meisjes.

11 mg zink voor mannen en 9 mg voor vrouwen. Zwangere vrouwen hebben 13 mg zink nodig Klik om te Tweeten

Waar zit zink in?

rijk aan zinkHoge hoeveelheden vinden we uitsluitend terug in oesters. Die kunnen, afhankelijk per soort en per oester natuurlijk, tot wel 8 keer de aanbevolen dagelijkse dosis geven per 100 gram. Oesters zijn daarom ook de beste bron van zinkrijke voeding.

Andere schaal en schelpdieren moeten het met iets minder doen. Maar behoren ook zeker tot de betere bronnen van zinkrijke voedingsmiddelen.

Andere uitstekende voorbeelden zijn rundvlees en kip.

Wanneer het mineraal komt uit dierlijke voedingsmiddelen zal de opname door het lichaam een stuk hoger liggen dan de opname uit plantaardige voedingsmiddelen.

Dat is dan ook de grootste reden waarom veel vegetariërs en veganisten zonder dat ze het goed en wel beseffen te maken hebben met een groot of klein zink tekort.

#Veganisme verhoogt de kans op #zink tekort doordat de opname lager ligt uit plantenvoeding. Klik om te Tweeten

Het mineraal is goed vertegenwoordigd onder de plantaardige voeding. Maar zoals we reeds vermeldden, is het de opname door het lichaam die hier roet in het eten komt strooien.

Ook Interessant:  Belangrijkste oorzaken van vitamine B12 tekort

Zo bevatten veel noten, zaden en peulvruchten het mineraal. Pindanoten bevatten gemiddeld bijna 4 mg per 100 gram. Voor bonen en erwten is dat ongeveer dezelfde hoeveelheid met variërend per soort, tussen de 2.3 en 4 mg per 100 gram. Zaden zoals zonnebloempitten en pompoenpitten bevatten ook het mineraal.

veganVoor vegetariërs is het makkelijker om de aanbevolen dosering te halen dan voor veganisten. Omdat zuivelproducten ook relatief hoge dosissen bevatten en daarbij kunnen rekenen op een uitstekende biobeschikbaarheid. Omdat ze voortkomen uit dierlijke voedingsbronnen.

Voorbeelden als kaas, melk en yoghurt zijn daarom uitstekende bronnen voor vegetariërs om de hoeveelheid van het mineraal in het lichaam te verhogen. Op die manier wordt de kans op een zink tekort sterk verlaagd.

Een supplement gebruiken

Een supplement wordt algemeen aangeraden voor veganisten en vegetariërs. Maar ook voor oudere mensen en mensen die weinig vlees eten. Omdat zij een hogere kans hebben op een zink tekort. Ook vrouwen tijdens de zwangerschap of tijdens het geven van borstvoeding doen er goed aan om een supplement te gebruiken en op die manier een zink tekort te gaan vermijden.

Een gebrek tijdens de zwangerschap of tijdens het geven van borstvoeding kan resulteren in groeiproblemen bij jonge kinderen en ongeboren baby’s.

Opgelet met hoge dosissen

Daarbij mogen we wel geen uitzonderlijk hoge dosissen gebruiken. Via onderzoeken kon men aantonen dat dosissen boven de 100 mg per dag schade aanrichten aan de prostaat bij mannen. Ook andere bijwerkingen van teveel zink kunnen diarree, maagproblemen, andere spijsverteringsproblemen en hoofdpijn zijn.

Deze belachelijk hoge dosissen komen uit onderzoeken met bodybuilders. Men kon aantonen dat hoge dosissen van het mineraal in staat zijn om het testosteron tot 3 keer te verhogen. Door zijn sterke antioestrogene werking en door andere mechanismen waar men nog niet volledig de werking van snapt.

Ook Interessant:  Libido verhogen met Damiana

Hoeveel zink per dag via een supplement is gezond?

Men stelde vast dat 50 mg per dag de maximum dosis bedraagt via supplementen. Toch wordt beter gekozen voor een gemiddelde waarde van maximum 25 mg per dag. Om op die manier zeker de prostaat en andere organen die kunnen beïnvloed worden door de hoge hoeveelheid te beschermen.

Hoewel het misschien gunstig kan zijn voor het testosteron voor mannen om hogere dosissen  via een supplement te gebruiken. Is het toch belangrijk dat we hier de gezondheid van de prostaat doen primeren ten opzichte van een hoger testosteron.



Sociale Media

Volg Ons Op:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

code