Afvallen en hardlopen is dit aan te raden?

afvallen en hardlopen


Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Afvallen en hardlopen is dit aan te raden?

Snel afvallen en hardlopen

Wanneer je beslist om te gaan vermageren ben je meestal supergemotiveerd de eerste dagen, weken. Vaak gaan mensen dan ook gaan hardlopen. Afvallen en hardlopen is dit nu goed? Het hangt af van een aantal factoren.

In het begin zal er wel geen probleem ontstaan. Na een tijd kan je jezelf moe en futloos voelen. Omdat je meestal ook op je voeding zult gaan letten en minder gaat eten. Vaak krijg je dan niet genoeg energie om te herstellen en word je na een tijd futloos en vermoeid. Dan wordt het afvallen en hardlopen vaak opzijgeschoven.

afvallen en hardlopen

Om te kunnen gewicht verliezen heb je een tekort aan calorieën nodig. Wanneer je gaat hardlopen verbruik je calorieën. Met hardlopen kan je het proces versnellen.

Als je een beetje op je voeding let en je gaat hardlopen zal je meer afvallen dan wanneer je niet gaat hardlopen en enkel op je voeding gaat letten.

De gevaren van afvallen en hardlopen

gewicht verliezenEchter is afvallen en hardlopen soms een gevaarlijke combinatie. Om te kunnen slank worden heb je een tekort nodig aan calorieën.

Om te gaan hardlopen heb je energie nodig. Het is moeilijk om daar een goed evenwicht in te vinden en heeft op die manier niet meteen grote voordelen.

Wanneer je gaat afvallen door je voeding aan te passen verlies je een X aantal kilo’s. Door te gaan afvallen en hardlopen zal je niet veel kilo’s extra gaan verliezen. Als je 2 keer per week een uur gaat lopen zal je maximum één kilo extra kunnen afvallen per maand.

Ook Interessant:  Met welke voeding kan ik afvallen?

En dan moet je nog in rekenig houden dat je daadwerkelijk koolhydraten (suikers) nodig hebt om te gaan lopen. Suikers die je eigenlijk best zoveel mogelijk schrapt uit je dieet als je wilt afvallen en die je dus niet zou eten indien je niet ging hardlopen en enkel gaat afslanken door je voeding aan te passen.

Het voordeel dat je doet met hardlopen kan ook volledig omgekeerd uitdraaien. Doordat je die koolhydraten en suikers probeert te minderen wordt je lichaam uitgeput en vermoeid. Waardoor je dan terug zo’n trek krijgt in zoetigheid.

Het voordeel dat je doet met hardlopen kan ook volledig omgekeerd uitdraaien. Doordat je die koolhydraten en suikers probeert te minderen wordt je lichaam uitgeput en vermoeid. Waardoor je dan terug zo’n trek krijgt in zoetigheid.
Dit kan je voorkomen door proteïneshakes te gebruiken na het hardlopen.

Op die manier kan afvallen en hardlopen goed gecombineerd worden doordat de spieren en gewrichten makkelijk gaan herstellen en er zal vermeden worden dat je op de duur uitgeput raakt. door het afvallen en hardlopen te combineren

Hoe snel kan ik afvallen met hardlopen?

hardlopenDe beste manier om te gaan vermageren is door echte voeding te eten en een dieet te volgen van 1.500 kcal of minimum 1.200 Kcal per dag.

Wanneer je jezelf een dieet voorschrijft van 1.500 Kcal per dag. Dan heb je een calorietekort van 500 calorieën. Dat betekent dat je tussen de 2 en 3 kilogram per maand gaat verliezen.

Als je dan nog eens 2 keer per week een uur gaat hardlopen zal je nog eens 2 keer 500 calorieën extra verbruiken. Een uurtje hardlopen is goed voor 500 calorieën. 2 Keer hardlopen is dus 1.000 extra calorieën dat je hebt verbruikt. Zo kan je ongeveer 1 kilo extra verliezen per maand.

Ook Interessant:  Hoe afvallen met chiazaad?


Deel dit artikel met je vrienden:

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Door afvallen en hardlopen te combineren met een dieet van 1.500 Kcal kan je dus per maand max 4 kilogram vermageren.

Wil je meer verliezen dan moet je ofwel meer gaan lopen ofwel een ander dieet samenstellen. 1.200 Kcal bijvoorbeeld, het is niet aan te raden om onder de 1.200 Kcal te gaan in je dieet, omdat je lichaam zich daar heel snel aan aanpast. Je metabolisme zal vertraagd worden doordat je lichaam minder voedsel binnenkrijgt. En door te lopen heb je ook de nodige calorieën nodig om te herstellen.

1.200 Kcal per dag is zeker en vast het minimum. Met 1.200 Kcal per dag krijg je een tekort van 800 Kcal per dag, wanneer men rekent van een gemiddelde dagelijkse hoeveelheid van 2.000 Kcal. Per week wordt dat dus 800 x 7 dagen is 5.600 Kcal plus 2 keer een uurtje hardlopen. Dat wordt 6.600 Kcal per week. Dat is ongeveer 1 kilogram gewichtsverlies per week.

Met een dieet van 1.200 Kcal plus 2x een uurtje hardlopen per week zal je per maand tussen de 5 en 7 kilogram verliezen.

Al eens gehoord van HIIT Cardio Training?

HIIT Cardio heet languit High Intensity Interval Training. Dat betekent dat we dus gaan trainen met een hoge interval. Even ter verduidelijking. Wanneer we tijdens het hardlopen deze HIIT cardio training willen toepassen, dan dienen we bijvoorbeeld 30 seconden lang te sprinten aan 80 tot 90% van ons maximum potentieel. Om daarna 1 tot 2 minuten rustig te lopen. Afhankelijk van onze fysieke conditie.

Dit proces herhalen we dan gedurende 45 minuten. We sprinten 30 seconden en gaan daarna 1 a 2 minuten rustiger lopen.

Ook Interessant:  Buikspieroefeningen voor een platte buik

Wat deze HIIT cardio training zal doen is ervoor zorgen dat we 2 keer zoveel calorieën gaan verbranden dan bij het gewone hardlopen. Omdat we telkens ons lichaam tot het uiterste drijven hebben we een enorme hoeveelheid zuurstof nodig om onze spieren en onze longen deze mogelijkheid te geven.

Verder zal deze korte maar krachtige inspanning er ook toe aanzetten dat we eerder vet zullen gebruiken als energiebron. Omdat we in de meeste gevallen deze hoge hoeveelheid energie niet meteen beschikbaar hebben tijdens de inspanning, zal er dus veel meer vet gebruikt worden als energiebron.

We zien ook dat na het hardlopen er nog steeds meer zuurstof wordt verbruikt dan bij mensen die zonder HIIT training hardlopen. Deze verhoogde inname aan zuurstof kan tot 24 uur na de inspanning blijven aanhouden. Wat er dus ook voor zal zorgen dat we meer calorieën zullen verbranden wanneer we aan het herstellen zijn van de inspanning.

Conclusie

Afvallen en hardlopen valt zeker te proberen. Indien je geen problemen ondervindt inzake vermoeidheid kan je blijven hardlopen. Het zal je echter niet zo heel veel voordeel opleveren qua gewichtsverlies. Tenzij je natuurlijk marathons wilt gaan lopen. Maar bewegen is altijd gezond. En het is misschien een stap in de goede richting om wanneer je het gewenste gewicht bereikt hebt, je gewenste gewicht kan behouden.

Redactie Redactie Gepubliceerd: juni 18, 2016 om 8:30 pm
Laatste update: november 16th, 2017