Dash Dieet Plan: De bloeddruk verlagen door gezond te eten!

dash dieet plan


Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Dash Dieet Plan: De bloeddruk verlagen door gezond te eten!

Bloeddruk verlagen met het Dash Dieet Plan

Het Dash Dieet Plan verzorgt een variatie aan voedingsmiddelen en fixeert zich op de juiste voedingsmiddelen met de juiste hoeveelheid. Ontdek hoe het Dash Dieet Plan kan helpen om je gezondheid te verbeteren en je bloeddruk kan verlagen of op peil kan houden.

Dash staat voor Dietary Approaches to Stop Hypertension. Het Dash dieet is een levenlange aanpak om gezond te eten en het is ontwikkelt om de bloeddruk te verlagen of om te voorkomen dat de bloeddruk te hoog wordt. Het Dash Dieet Plan raadt aan om de hoeveelheid zout in je dagelijks dieet te verminderen en een gevarieerd dieet te hanteren. Rijk aan gezonde voedingsmiddelen die helpen om de bloeddruk te verlagen. Deze bevatten meestal een hoge hoeveelheid kalium, calcium en magnesium.

Door het Dash Dieet Plan te volgen kan je reeds na 2 weken de bloeddruk verlagen. Na enige tijd kan je bloeddruk zelfs dalen met 12 punten. Dat kan een enorme vooruitgang betekenen voor je gezondheid en kan je op termijn zelfs verlossen van de medicatie die je moet nemen voor de bloeddruk te verlagen.

Omdat het Dash Dieet Plan een gezonde manier van eten bevat, het biedt gezonde voordelen op die veel verder gaan dan enkel de bloeddruk verlagen. Het Dash Dieet Plan is ook positief om het voorkomen van osteoporose, kanker, hartziekten, beroertes en suikerziekte (diabetes).

En terwijl het Dash Dieet Plan niet echt ontwikkeld is als dieet om af te vallen, is het zeer geschikt om te gaan afvallen. Omdat er altijd gekozen wordt voor gezonde voeding en omdat het zodanig ontwikkelt is dat je kan kiezen voor verschillende dieetvormen. Zoals het 2.000Kcal, 1.800Kcal en het 1.500 Kcal dieet. Op die manier kan je met het Dash Dieet Plan ook nog eens zeer makkelijk gaan afvallen!

Ook Interessant:  Voedingsmiddelen met calcium

Dash Dieet Plan en zoutinname

Het Dash Dieet Plan raadt aan om meer groenten te eten, meer fruit en meer magere zuivelproducten te eten. Er wordt ook meermaals gekozen voor volkoren graanproducten, vis en gevogelte en noten. Je hebt een standaard versie van het Dash Dieet Plan en er zijn ook een aantal varianten. Zo is het standaard Dash Dieet Plan gebasseerd op een inname van 2.300 Mg zout per dag. Er is ook een ander programma dat een dieet volgt van 1.500 mg zout per dag.

De beide versies van het Dash Dieet Plan willen de hoeveelheid zout in het dagelijks dieet verlagen. Het traditionele westerse dieet kan gaan van 3.500 mg zout tot zelfs het driedubbele ervan!

Het standaard dieet van het Dash Dieet Plan bevat de aanbevolen dagelijkse dosis zout. Het lagere zoutgehalte dieet van het Dash Dieet Plan bevat de aanbevolen dagelijkse dosis voor mensen ouder dan 55 of mensen met een hoge bloeddruk of nierziekte. De Heart Association raadt aan om niet boven de 1.500 mg aan zout per dag te gaan.

Dash Dieet Plan, wat moet je dan eten?

Alle verschillende versies van het Dash Dieet Plan verzorgen een grote variëteit aan volkoren producten, fruit, groenten en magere zuivel. Het Dash Dieet Plan bevat ook vele soorten vis en gevogelte recepten. Je kan zelfs rood vlees eten, zoetigheden en gesuikerde frisdranken. Echter worden deze 3 beter tot een minimum beperkt. Maar ze zijn niet verboden! In tegenstelling tot vele andere dieten, die totaal niet vol te houden zijn voor mensen die ook nog eens willen genieten van hun eten!

Ook Interessant:  Soja is gezond, maar met mate

Volkoren graanproducten

Granen worden bijna dagelijks geserveerd in het Dash Dieet Plan. En dan vooral de volkoren variant. Omdat die rijk zijn aan vezels, mineralen en complexe koolhydraten. Granen zijn dan ondere andere brood, pasta, rijst, beschuitjes, geroosterd brood… Probeer echter boter zoveel mogelijk te vermijden of verminderen en ga voor altijd voor een light versie.

Groenten en het Dash Dieet Plan

Groenten zijn heel belangrijk in het Dash Dieet Plan, groenten die veel voorkomen zijn onder andere tomaten, wortelen, broccoli, zoete aardappelen, groene salades, bonen. Die groenten bevatten de nodige voedingsmiddelen die nodig zijn om de bloeddruk op peil te houden en/of te verlagen en kunnen ook bijdragen bij het afvallen.

Denk niet dat groenten enkel als toevoeging kunnen dienen. Groenten kan je heel makkelijk toevoegen aan een bord gekookte bruine rijst. Ze zijn rijk aan vitamines en mineralen en je hebt ze keihard nodig in je strijd tegen overgewicht of hoge bloeddruk!

Er wordt meestal geopteerd voor verse groenten, maar ook groenten uit blik of groenten uit het vriesrek kunnen gebruikt worden. Er moet dan wel gelet worden op het label voor het gehalte aan zout en het aantal toegevoegde suikers. Logischerwijs wordt er dus beter gekozen voor groenten met zo weinig mogelijk zout(sodium) en geen of zeer weinig toegevoegde suikers.

Magere zuivelproducten

Magere zuivelproducten zijn een goede bron van calcium en vitamine D. Ze bevatten ook meer eiwitten dan volle zuivelproducten en worden dagelijks geserveerd in het Dash Dieet Plan. Er wordt beter gekozen voor een vetvrije variant omdat zuivelproducten dierlijke vetten bevatten. Dierlijke vetten zijn hoofdzakelijk verzadigde vetzuren dus die worden vermeden in het Dash Dieet Plan. Dat betekent natuurlijk niet dat je ze niet meer mag eten. Ze worden gewoon tot een minimum beperkt. Zuivelproducten zijn ook nog eens een belangrijke bron van vitamine B, ijzer en zink. Wat belangrijk is voor het vetverbranden.

Ook Interessant:  Welke vetten zijn goed voor de gezondheid?

Noten en zaden

Noten en zaden worden ook heel vaak toegevoegd in recepten van het Dash Dieet Plan. Dit omdat noten en zaden ervoor bekend staan de slechte cholesterol te verlagen, veel onverzadigde vetzuren te bevatten en ook zeer gezond zijn voor het hart. Dus ook de bloeddruk helpen verlagen. Let wel bij het kopen van noten dat je kiest voor de ongezouten variant.



Deel dit artikel met je vrienden:

Sociale Media

Volg Ons Ook Op:

Vetten en olieën

Vetten en olieën worden dagelijks gebruikt, dit omdat ze helpen de vitamines op te nemen en olieën rijk aan onverzadigde vetzuren een positieve impact hebben op het hart en dus ook op de bloeddruk. Voor mensen die willen afvallen met het Dash Dieet Plan zijn deze ook van essentieel belang in het verbranden van vet.

Dash Dieet Plan : Alcohol en cafeïne

Teveel alcohol drinken zal de bloeddruk verhogen. Het Dash Dieet Plan raadt daarom aan om niet meer dan 2 glazen alcohol te drinken per dag voor een man. En één glas alcohol per dag voor vrouwen.

Het Dash Dieet Plan gaat niet dieper in op de cafeïne inname, maar het spreekt voor zich dat cafeïne tijdelijk de bloeddruk verhoogt. Of dit een blijvend effect heeft op de bloeddruk is tot op heden nog niet zeker. Maar het blijft aan te raden om cafeïne net als alcohol tot een minimum van 1 of 2 dranken per dag te beperken.

Het Dash Dieet Plan om te gaan afvallen

Het Dash Dieet Plan is in het eerste opzicht niet ontwikkelt om te gaan afvallen. Toch gaan mensen met overgewicht die het Dash Dieet Plan serieus gaan volgen altijd afvallen. Dit komt doordat in het Dash Dieet Plan altijd gewerkt wordt met gezonde voedingsproducten met een laag zoutgehalte en lage verzadigde vetzuren, hoog aan onverzadigde vetzuren en vezels. Met nog eens extra fruit en groenten.

Ook Interessant:  Geen tijd om te koken? Neem dan een maaltijd uit de ijskast in de supermarkt

Zelfs mensen die het dieet van 2.000 Kcal per dag volgen EN overgewicht hebben zullen gaan afvallen met het Dash Dieet Plan.

Echter wanneer je meerdere en vooral tientallen kilo’s wilt afvallen met het Dash Dieet Plan zal je toch moeten overschakelen op een lager dieetprogramma zoals het 1.800 Kcal per dag Dash Dieet Plan programma of het 1.500 Kcal per dag Dash Dieet Plan programma.

 

Redactie Redactie Gepubliceerd: juni 15, 2016 om 9:03 pm
Laatste update: juli 18th, 2016